maandag 6 augustus 2018

TINE ZIET (127): Buurtturen


Sommige lezers hebben me ongetwijfeld al zien zitten. Ik zit opvallend veel buiten deze zomer. Dat komt door mijn project ‘Buurtturen’ waarin ik mezelf en anderen wil aanzetten om eens de buurt beter te leren kennen door gewoon nog eens voor de deur te gaan zitten. Je weet wel, iets wat men vroeger meer deed om je niet te vervelen. Hoewel het eigenlijk absurd is om een event te maken voor iets wat eigen doodnormaal is, zijn de resultaten tot nu toe best opmerkelijk.

Ik heb nog nooit zoveel verwonderde blikken gezien als afgelopen weken. Het wordt bijzonder raar gevonden als er stoelen worden buitengezet.  Zeker als er ook een tafel en parasols bij komen kijken. Als er iets te drinken wordt aangeboden, worden mensen nog nieuwsgieriger en durven aan te schuiven. Sommigen halen dan zelf ook een fles uit de koelkast voor ze de straat oversteken.
Om het project te openen zat ik een hele zondagnamiddag voor mijn eigen deur. Daarna ging ik al naar Kortrijk bij VormingPlus. Ook op het Vander Mersch- en het St-Jozefsplein, in de Voorzorg-, Ambachten-, de J&M Sabbe-, en Ieperstraat werd al nieuwsgierig opgekeken. In Wevelgem zat ik al op het Wallaysplein. Ik zat zelfs al op Tiegemberg.

Het is bijzonder leuk om te doen. Je hoort er verhalen die je anders niet hoort. Je ziet er dingen waar je anders niet op let. Maar meer nog: je brengt de buurt toch wat dichter bij elkaar. Zo verrasten mijn eigen buren me met een volle schotel warm eten. Sindsdien lachen en zwaaien we meer.
Het mooiste verhaal tot nu toe was dat van Somalische vrouw. Ze had me tegen het kerkportaal zien zitten toen er wat druppels uit de lucht vielen en ze begon een conversatie met mij. We babbelden lang. Over haar verleden, over wat haar naar Menen had gebracht. Over haar kinderen. Over wat ze hier al had geleerd. Ze bedankte me, ging de was ophalen en bracht me op een dienblaadje Somalische thee. Zo simpel. Zo gewoon. Maar was ik niet op het Sint-Jozefsplein gaan zitten, had ik de hele dag naar Netflix gekeken en bedacht de wereld in een decor van één of andere serie. Maar door toch de stap te zetten, kreeg ik iets reëels. Iets unieks. Iedereen zou het (ook zonder mij) eens moeten doen.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 03/08/18)

Geen opmerkingen:

Triptiek Moniek: Tweede Paneel

  Begin vorige zomer werd ik 'verkozen' tot nieuwe seizoenscolumnist van Cultuurcentrum De Steiger. In december 2023 verscheen het t...