dinsdag 9 oktober 2018

TINE ZIET (136): Vrijwilligers

Wie zondag per toeval in de Barakken was, was wellicht blij verrast. Daar bouwde Barak Futur met ‘Love on the bridge’ een schitterend eindfeestje op het Sint-Jozefsplein. Maar voor dat feestje begon, waren er speeches bij de Leiebrug, er was een trouwceremonie en een feestelijke optocht naar de Sint-Jozefskerk. Daar was er ook een tentoonstelling, een theatervoorstelling, accordeonmuziek. Kortom: sfeer à volonté. De zon zag oorspronkelijk dat het goed was, maar na 15u kwam er toch een koude wind opzetten die de frisse drankjes nog frisser maakte. Wat begon met nazomer, eindigde in herfst.

Wat me altijd opvalt aan dergelijke feestjes is dat er eigenlijk alles welbeschouwd weinig nodig is. Er is een bellenman nodig die het volk op tijd herinnert aan het afronden van een consumptie. Er zijn toiletten nodig. Tafels en stoelen. Een toog met simpele drankjes en overdekt zeil. Een springkasteel. Wat achtergrondmuziek. Zotte ideeën die opborrelen. Energie van wie het feestje trekt.  Maar bovenal zijn er natuurlijk vrijwilligers nodig die willen helpen die dag. Trekkers die trekken.

De dag daarvoor zat ik op een ander feest: een huwelijksfeest van vrienden. Daar waren overduidelijk meer voorbereidingen aan geweest. Tijdens het avondfeest stond de bruid met roze schort in de feestzaal. Want zij vond het fijn om voor haar gasten te koken. Gelukkig stond zij er niet alleen voor. Zij had voor dit gegeven gekozen. Het eten smaakte voortreffelijk. Het was best bijzonder om mee te maken.  Maar ook hier werd beroep gedaan op vrijwilligers. Er moest een bar draaiende gehouden worden. Er moest worden opgeruimd. Zelf ben ik daar slecht in. Dat geef ik eerlijk toe. Op feestjes zal je me niet vaak zien helpen. Ik blijf meestal plakken tot ik wel moet verdwijnen voordat ik word opgeveegd.

Nu in de Barakken verdween ik opvallend eerder. Ik was er niet meer bij toen Barak Futur tot Barak Futur Passé werd aangekleed. Ik lag wellicht al in mijn bed te ronken toen die laatste vrijwilligers naar huis vertrokken. Bedankt daarvoor. Zonder jullie was er minder feest geweest.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 05/10/18)


Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....