dinsdag 30 juni 2020

TINE ZIET (225): Lijn

Sinds woensdag betrap ik mij meer en meer op een huppelpasje. Zelfs in het openbaar. Kwatongen zouden durven beweren dat dat komt omdat het bijna zomervakantie is. Dat klopt volgens mijn schoolagenda. Toch is dat helegaar niet de reden. Integendeel zou ik zelfs durven stellen. Sinds woensdagnamiddag weet ik dat ik bijna alle leerlingen nog één keer kan zien om ze uit te zwaaien. Ook al zag ik de meesten heel veel weken achter een of ander schermpje, kreeg ik ze aan de lijn of fietste langs hun huis voor een gevelopdracht, het valt moeilijk te beschrijven hoe het voelt om ze toch nog een keer in het echt te kunnen zien. Hetzij achter een lijn van plakband en vanachter mijn mondmasker.

Het is bevreemdend hoe die lijn werkt. Er is geen alarm of elektrisch oog geïnstalleerd, maar die streep werkt heel erg dwingend. Er is een slotgracht van drie meter tussen mij en de leerlingen, terwijl we gedurende die verschrikkelijke weken net best close geworden zijn. Zij konden bij mij naar binnenkijken en ik bij hen. Op zich is het vervelend, maar ik zal er niet om zeuren: ondanks alle technologisch snufjes kan er uiteindelijk toch weinig tippen aan een ontmoeting in levende lijve.

 Het is fijn om weer naar buiten te mogen. Ook al zijn de omstandigheden anders. Zaterdag deed ik een terrasje in Menen. Het deed me plezier om oude bekenden te zien. Dorpsfiguren, kennissen, onbekende bekende figuren, vrienden,… Ze maakten me allemaal immens blij. Ook was ik getuige van de rouwstoet die onze stad georganiseerd had. Het was een ingetogen gebeuren toen de prachtige koets met paarden voorbij schoof. Op het dak van de koets het kunstwerk van Johan Tahon. De moedige stappers met een gedicht van Jozef Deleu. Daarbij de gedachte dat bij zoveel afscheid afgelopen tijd een lijn was die in niets te vergelijken was met de eenvoudige slotgracht in mijn toegewezen klaslokaal en dat we nét daarom moeten volhouden. Geen enkel gemis is gebaat bij een minutieus afgelijnd afscheid.


  (verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 27/06/20)

 


Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...