maandag 22 juni 2020

TINE ZIET (224): Pennenvriendin

Bij het begin van de lockdown verzamelde ik enkele adresjes van mensen die in quarantaine zaten om hen een brief te schrijven. Zo ontving ik het adres van een oma van een vriendin, die haar verjaardagsfeest in het water zag vallen door de ophokmaatregelen. Zo gebeurde het dus dat ik een brief schreef naar een achtentachtigjarige onbekende dame uit Ledegem en dat ik ook nog eens antwoord kreeg. Sindsdien ben ik een fijne pennenvriendin rijker. Ze verrast me regelmatig met kleurig papier, kaartjes en stickertjes. Ikzelf schrijf haar op briefpapier dat ik in huis gehaald heb de laatste dagen dat het nog kon. Als men mij later zal vragen wat de hele covidcrisis me bijgebracht heeft, zal ik hopelijk blijven denken aan deze nederige en heel fijne briefwisseling. Meer nog: ik ben van plan om over enkele weken met bloemen naar haar huis te fietsen want ik ben wel eens benieuwd om te zien hoe mijn nieuwe vriendin eruit ziet. Ik geloof dat er een vriendschap is ontstaan die verder reikt dan dat papier. Ik meen het echt als ik zeg dat ik graag met haar Rummikub zou spelen en rode wijn drinken.

In de loop van al mijn jaren, heb ik al veel pennenvriendschappen gesloten. Meestal blijven die vriendschappen niet duren. Dit om verschillende redenen. Zo schreef ik enkele jaren geleden dagelijks een brief naar bekenden en wildvreemden en bleef contact houden met enkele van die correspondenten. Uiteindelijk stierf dat uit. Wat moet je blijven schrijven? Sommige van die pennenvrienden werden Facebookvrienden en toen nam de digitale postduif het over van de ouderwetse pen. Ze waren ook niet allemaal zonder risico, want toen een gedetineerde ooit ontsnapte, vond men mijn adres in zijn cel wat me een huiszoeking opleverde. Sindsdien ben ik misschien toch meer op mijn hoede.

In het geval van Lucette weet ik wel zeker dat het veilig is om met haar te blijven corresponderen. Ik ken haar kleindochter te goed. Wat ik zeggen wou: zoiets kleins en oprecht uit deze periode te kunnen vissen: ik wens het jullie allemaal van harte toe.

 (verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 20/06/20)


Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...