maandag 1 juni 2020

TINE ZIET (221): Getuigen

Het zal jullie wellicht niet verbazen dat deze dramaqueen ooit deel uitmaakte van een gewaagd en pittig theatergezelschap: Compagnie de URN uit Waregem. Vandaag herinnerde ik me een heel bijzonder optreden. Het verlangen naar zeelucht zal daar misschien voor iets tussenzitten. We mochten met een kleine delegatie naar het majestueuze Thermae Palace in Oostende. Daar werd ons gevraagd om tijdens een of ander congres stennis te schoppen. We moesten dus op een gegeven moment in een lezing luidop beginnen ruzie maken. Ik herinner me dat het een felle discussie werd met fysiek geweld. We werden met grote ogen aangekeken, want alleen de spreker en de organisatoren waren op de hoogte van onze opdracht. We verlieten de zaal en gingen de dijk dan maar samen onveilig maken.

Meer hield onze bijdrage niet in. Na afloop van de lezing kregen de aanwezigen een blad papier en moesten zoals bij een getuigenverklaring beschrijven hoe wij er hadden uitgezien en wie als eerste was begonnen. Wie een klap had uitgedeeld aan wie. Resultaat was dat iedereen andere dingen had gezien. Dat bijna niemand precies kon beschrijven wat hij of zij had waargenomen. En dat was natuurlijk de bedoeling geweest van onze opdracht. Het aantonen van het feit dat we in een totaal onverwachte situatie de dingen soms anders zien. Dat we door een of andere kronkel in ons hoofd de beelden verwringen en verschillende kleuren, personen en interpretaties zien.

Sinds die gebeurtenis ben ik als de dood voor de dag dat ik in zo’n situatie terechtkom waarin ik tot in detail moet beschrijven wat ik heb gezien of wat me is overkomen. Bang dat mijn memorabel geheugen toch niet zo memorabel blijkt. Bang om fouten te maken en zo totaal verkeerde daders aan te duiden door mijn onbewust foute beschrijving.

Zo weet ik nog goed ’s nachts van het strand zo op de dijk en door het restaurant naar onze reusachtige kamer glipten. Maar wat daartussen is gebeurd? Welke grapjes we die dag met wie hebben uitgehaald? Vraag het me niet.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 29/05/20)


Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...