maandag 6 juli 2020

TINE ZIET (226): Afval

Gisteren zag ik mezelf bij het oud papier liggen. Het was een rare ontdekking. Nu ik op de zomerbrochure ‘Boulevard Solar’ van onze stad prijk, ben ik ook letterlijk weg te gooien. Het feit dat men mij samen met andere topambassadeurs bij het oud papier zet, was nog niet mijn grootste schok. Wel dat de hele gevarieerde zomerprogrammatie, die eigenlijk een dag eerder pas in de bus was beland, moedwillig weggegooid werd alsof het een kaartje van een of andere louche autohandelaar onder de ruitenwisser betrof. Ik stel me dan voor dat iemand denkt: “Een zomerprogramma, dat hebben we toch niet besteld?” Of dat men tegen elkaar zegt: “Wil jij iets doen in onze stad deze zomer? Nee? Ik ook niet.” Of “We zitten al zo lang binnen, laat ons nog maar even gezellig binnen blijven.” Ik weet dat ik het niet zo cynisch moet bekijken. Misschien zijn het gewoon mensen die twee maanden in hun tweede verblijf aan de kust gaan wonen. Dan kan ik me best voorstellen dat ze wel wat anders te doen hebben dan een zomerbrochure te lezen van een plaats waar ze toch niet zullen verblijven. 

Begrijp me niet verkeerd. Natuurlijk is iedereen vrij om weg te gooien wat hij of zij wilt. Zelfs mij. Zeker op een manier de betamelijk is. In een stapel oud papier die keurig is vastgebonden. Die wordt maandelijks zomaar opgehaald. Of desnoods verfrommeld in een vuilniszak. Of rechtstreeks naar het containerpark. Maar nu het zomer is, slingert er opvallend her en der weer veel te veel afval rond. Wat is dat toch met mensen? Op het Vander Merschplein bijvoorbeeld is het weer de moeite. Ook op andere pleintjes en in parken lijkt het tegenwoordig weer een stort. Kunnen die sluikstorters niet gestraft worden met nog een paar extra maanden binnenblijven? Of een taakstraf in het containerpark desnoods? Geldboetes schrikken ze blijkbaar niet voldoende af. 

Bedankt, Groene Ridders! Jullie hebben het er maar druk mee! Zeker met al die komende activiteiten. Dat het hier fijn zomeren is, is een groot stuk aan jullie te danken! 

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 03/07/20)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...