maandag 20 juli 2020

TINE ZIET (228): Kamp

Vorig weekend zat ik op de trein naar Gent. Ik zat er in een wagon vol kinderen die op kamp vertrokken. Een kleine nachtmerrie dacht ik oorspronkelijk. Ik vervloekte zelfs zowaar de spoorwegmaatschappij omdat er geen stiltecoupés zijn in België. Tot ik begon te denken aan die fijne tijden waarin ik zelf gewoon op kamp vertrok met de trein. Als lid én als leidster. Hoewel ik de reis nooit graag maakte, was ik wel gewoon graag op kamp. De geur van het gras en de tent. Het wassen in een teiltje. Fijne activiteiten. Of luieren in de platte rust. Bananendozen die opeens gekrompen leken, want mijn kledij paste na al die kampherinneringen niet meer in de doos, zodat ik wel spullen moest achterlaten. De vriendschap. Macramé. De geheime kampcrush. Daar moest ik dus aan denken toen die joelende uitgelaten kinderen opeens allemaal tegelijkertijd naar het toilet moesten. En nog een keer. Vol spanning naar hun kampbestemming. Misschien zelfs al met stiekeme heimwee. En de leiding vol geduld en zin om er het beste van te maken in die kampbubbel. 

“Leidster! Leidster!” brulde een meisje met twee staartjes. De leidster kwam erbij en vroeg: “Je weet toch hoe ik heet?” “Ja, dat weet ik,” brulde het meisje terug. “Jouw naam is Joke maar ik noem je liever leidster op de trein. Zo weet iedereen in de treinwagon dat jij mijn leidster bent.”

Ik dacht aan de ouders die na het uitzwaaien, in de auto wellicht naar huis reden met herinneringen aan hun eigen kampen. Dat ze eenmaal thuis gekomen een grotere stilte opmerkten, misschien zelfs al een gemis. Misschien zou ik als ouder een tent neerzetten in de tuin om me ook op kamp te voelen met voor mijn neus een groot glas wijn. Ook al kan ik het me eigenlijk niet voorstellen soms probeer ik het toch. Wat ik zeker weet is, dat ik blij zou zijn dat er leidsters zijn die Joke heten maar ook gewoon graag leidster zijn en ook:  dat ik mezelf gelukkig kon prijzen niet mee te moeten reizen op die trein.


(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 17/07/20)

1 opmerking:

Jukka Järvinen zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...