maandag 27 juli 2020

TINE ZIET (229): Pijltjes

In de zomer durven nog wel eens spontane ideeën uit een hoofd hoofd ontspruiten. Zo ging ik maandag onverwacht met een vriendin wandelen in Zonnebeke en omgeving. Ze had gehoord van een mooie route die startte aan het kasteel. Wij dus naar het kasteel. Daar bleken heel veel bordjes uit te hangen. We selecteerden een wandelroute van 11 kilometer en liepen meteen al de verkeerde richting uit. Dat bleek al snel, want het duurde naar ons gedacht te lang voor we een nieuw bordje tegenkwamen. Dus keerden we terug naar het punt van vertrek en liepen alweer de verkeerde richting uit. We konden er hartelijk om lachen. Het bordje was dan ook nogal verwarrend. Uiteindelijk geraakten we op het juiste pad.

Het was fijn te wandelen zonder gps: bordjes zijn veel praktischer. Dan zie je tenminste veel meer van de omgeving. Het viel ons op dat er heel veel verschillende wandelroutes waren die overlapten met onze route. Er waren ook fietsroutes en een ruiterroute. We wandelden door een fijn landschap aan een rustig tempo. Ergens na 11 kilometer geraakten we het spoor precies bijster. We begonnen net onze voeten en onze blaasinhoud te voelen.

Opeens bedacht ik dat het me nog nooit gelukt is een wandelroute te volgen zoals die eigenlijk uitgestippeld is. Altijd mist er wel een bordje of – geef ik toe -  vergeet ik er een op te merken. Ik bedacht dat de weg die je dan maar maakt,  een mooie metafoor is voor een ideale vakantiedag. Door de route net iets anders te lopen, mank ik me nu wel door de dag, maar kregen we ook het lumineuze idee toch iets te gaan eten. Eenmaal in het restaurant aangekomen, botsten we op bekend gezelschap, mochten aan dezelfde tafel bijschuiven en trokken uiteindelijk nog samen naar een plek die wellicht in geen enkele brochure vermeld staat. We klokten uiteindelijk af op meer dan 20 kilometer.

Pijltjes missen in dit leven, kan ondanks de blaren, verfrissend verruimend zijn.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 24/07/20)


Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...