maandag 29 april 2019

TINE ZIET (165): Columbus


Nu mijn kantelraam weer hele conversaties mijn slaapkamer binnenlaat, besef ik dat mijn straat de wereld is in zakformaat. Verschillende nationaliteiten brengen andere talen met zich mee. Andere muziekjes in de auto. Ik besef dat ik dringend weer eens meer op de stoep moet gaan zitten, want blijkbaar heb ik buren die ik vorig jaar nog niet door mijn slaapkamerraam kon horen. En wat een grote groep kinderen weer! Het feit dat ik na al de jaren mijn buren nog steeds niet ken, bewijst een aantal dingen. Ten eerste dat ik misschien te weinig thuis te vinden ben. Dat ik wellicht niet goed uit mijn doppen kijk.  En misschien ook wel dat ik niet veel moeite doe echt sociaal te zijn. Of wellicht dat mijn buurt een beetje te veel van inwoners verandert.  In elk geval: het blijft iets vreemds. In de paasvakantie ging ik als kleine dappere Columbus op citytrip naar Mons omdat ik wat meer van België wil leren kennen. Afgelopen weekend reed ik met de fiets spontaan de grens over en verkende de omgeving rond Boesbeke. Allemaal onder hetzelfde mom: om eens verder te kijken dan mijn eigen gevel. Eenmaal in mijn eigen straat zie ik blijkbaar alleen mijn eigen gevel. Dat is misschien maar logisch: hier voel ik me thuis. Helemaal vanzelf ben ik hier mezelf. Dat zou toch moeten.

Ver hoef ik helemaal niet te gaan dit weekend om te graven naar nieuwigheden: nieuw artistiek talent ontdekken op het festival Gebroed in CC De Steiger: check!  Voor jong muzikaal talent is er ROCKordon. Er zijn nieuwe bloemengeuren op te snuiven op de Bloemen- en Hoevemarkt. Er is Erfgoeddag: want ook het verleden kan kersvers aanvoelen. Deelnemen is niet verplicht. Maar het is zonde dat er toch weer inwoners zullen zijn die denken: “Hier in mijn stad is niets te doen dat me nog kan doen groeien. Vandaag hou ik de luiken dicht.” Desnoods met een krukje op de stoep maak je een wereldreis. Gratis en voor niets. Vermakelijk. Als een echte ontdekkingsreiziger. En het moet gezegd: uiterst doeltreffend tegen het vastroesten.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 26/04/19)



Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....