maandag 1 april 2019

TINE ZIET (161): Planten


Dat de lente eindelijk gekomen is, is niet alleen te merken aan het zonlicht dat ’s ochtends door mijn luiken valt of aan het zomeruur dat ons komend weekend weer zal overvallen maar ook aan de hoeveelheid tulpen die ik al heb aangekocht. Ik zoek weer volop kleine plantjes voor op de vensterbank en moet me intomen om geen viooltjes aan te schaffen. Ik kijk naar tuinmaterialen in winkels en ik heb geeneens een tuin. Tijdens mijn composttoezicht in de Wereldtuin hoorde ik dat er tuintjes over zijn en heel even sluimerde het kortstondig in gedachten dat zo’n tuintje voor mij prachtig zou zijn. Even dus. Want één blik in mijn huis zegt genoeg: ik ben en blijf een moordenaar van groen. Enkel de sanseveria’s, wat cactussen en de orchidee houden het bij mij uit.  Voor de rest laat ik ze vakkundig sterven. Het is geen gave. Telkens denk ik hoopvol: nu zal ik erin slagen een mooie relatie met de plant aan te gaan. Ik ken mezelf: het is een flirt, een one night stand die opeens een weekje blijft. Meestal lukt het zelfs geen maand een plant groen te houden.  En als het me dan wél lukt, begint mijn kat Frieda blaadjes eraf te knagen alsof ze zeggen wil: “De enige in dit huis die het langer dan een jaar kan volhouden met jou ben ik!” En daarna moet ze meestal braken.

Vorig jaar leerde ik boontjes kweken: van boon tot mini-plantage. Zoveel moeite was dat niet. Spontaan begin ik er niet aan. Tweejaarlijks vulde mijn moeder mijn balkonpotten. Laatst nog speciaal voor de feestdagen. Straks vult ze ze wellicht een laatste keer. Niet omdat ze plannen heeft te sterven, maar ze verhuist nog dit jaar. Haar huis met al haar planten. De serre. De moestuin. De hazelaar. De verplante kerstbomen en jasmijnbomen. Ik weet dat ze met veel verdriet zal achterlaten. Zelfs mij doet het raar. Ze zal me potten in de handen duwen en ik zal mijn best doen een serieuze relatie met de inhoud van die potten aan te gaan. Al was het maar om wat mijn moeder jarenlang verzorgde niet zomaar verloren te laten gaan. Lente, ooit zal je zien: Tine is zorgzaam voor wie ze graag ziet.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 29/03/19)


Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...