maandag 8 april 2019

TINE ZIET (162): Terrasje


Zondag verrasten twee vriendinnen me voor mijn veertigste verjaardag met een uitje naar Brugge. Het was volop lenteweer dus pikten we een gezellig terrasje mee op de Grote Markt. We waren niet de enigen. Zoals het Brugge betaamt, wemelde het er van de toeristen. Het was net nog iets te fris om het zonder terrasverwarming te doen, maar het was al zonnig genoeg om te aperitieven. Al is zon geen noodzaak om in dit fijne gezelschap te aperitieven. We zaten op een terras in een groezelige zaak en dachten: “We laten ons eens gaan!” en bestelden aan de louche ober alle drie een GinTonic. De duurste. Volgens de kaart kostte die €15. Wat heel prijzig is. Maar hé, het was ons eerste terrasje dit jaar en ik werd maar één keer veertig. Omdat de vriendinnen mij verrast hadden, besloot ik te trakteren. Het bleek een duur traktaat te zijn: want bij de afrekening bleek dat €15 op de gin sloeg en dat de tonic (en wellicht ook de terrasverwarming en de dikke komkommerschijven) nog eens apart moest betaald worden. Wat maakte dat ik aan een kleine €60 lag voor het aperitiefje! We waren in shock!

Toen we later in een Grieks restaurant (in een zijstraat van de Grote Markt) nog niet van de schok bekomen nog een GinTonic, elk een hoofdgerecht en koffie vroegen. Kregen we dit alles voor de som van iets meer dan €100. Het betrof trouwens dezelfde soort gin en tonic. De komkommers waren alleen iets minder dik. We kregen er daarenboven nog heerlijke olijven vooraf en een groot overheerlijk gratis stuk taart achteraf bovenop!

Zon en zotte vriendschap maakt kwistig.  Maar niet dom. We weten waar we een volgende keer zullen landen en waar men ons niet meer zal zien. We hadden het kunnen weten: als op een terras geen enkele inwoner van de stad in kwestie is te zien, blijf je beter weg. Als daarentegen een volle bus Japanners de zaak met mondkapjes binnenwandelt: verlaat dan zo snel je kan ogenblikkelijk het terras. Zelfs al ben ik inmiddels geen dertig meer, ik heb blijkbaar nog veel te leren!

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 05/04/19)




Geen opmerkingen:

TINE ZIET (420): Belofte

 Sinds ik in een interview heb verklapt dat ik aan het roman werk, krijg ik af en toe eens de vraag of het nu al wat wordt. Ik moet dan eerl...