maandag 25 maart 2019

TINE ZIET (160): Huisarrest


Vanaf zaterdagnamiddag tot zondagavond gaf ik mijzelf huisarrest. Op zich had ik niets mispeuterd, maar mijn lijf en geest hadden eens het absolute niets verdiend. Want dat is zo’n huisarrest dan voor mij: niet denken aan werken. Compleet nietsdoen. Wasjes draaien, bed verversen en afwassen was het absolute maximum. Verrassend hoe lastig dat weer is. Ik dekte mezelf toe met ontspannende lectuur, lekker eten, verse bloemen, badschuim, voorzichtige sociale media en mijn Netflixabonnement en kwam slechts één keer naar buiten. Namelijk om de carnavalsstoet te zien passeren enkele meters van mijn deur. Na een halfuurtje koude wind, terug in mijn zetel present.
Vandaag liet ik mezelf voor het eerst weer helemaal uit. Ik was onder de indruk van de mooie roze bloesems. De bloemen die weer uit de echte aarde piepen. De warme en felle zonnestralen. Het voelde alsof ik meer dan een week binnen had gezeten. Opeens begon het fijntjes te hagelen. Geen grote dikke stenen, maar kleine hageltjes. In normale omstandigheden was ik misschien beginnen schuilen of lopen zelfs. Maar ik liep rustig verder met normale pas. Wat kon mij die hagel schelen? Er was tenminste buitenlucht waarin het niet overdreven woei. Er was een aangename temperatuur. Lente op al mijn wegen.

Toen ik thuiskwam las ik dat Frostie de kat in Lauwe blijkbaar met een loodjesgeweer beschoten was. Ik huiverde bij het idee. Wie doet nu zoiets? Ik las ook dat er in Utrecht in een tram een schietpartij was geweest. In Antwerpen een bomexplosie. De aanslag in Nieuw-Zeeland popte weer in mijn gedachten en ik dacht: “Het zal toch niet waar zijn? Straks ben ik zo bang dat me ook zoiets overkomt en dan zal ik voor eeuwig en altijd binnenblijven.” Gelukkig is die angst nu nog niet zo groot want ik zou het verdorie missen: de knikjes naar de passanten, de buitenlucht, de geur van ontluikende natuur en zelfs de hagel, de perkjes, de bankjes, de ontmoetingen zomaar ineens onderweg. De angst komt natuurlijk wel dichter. Voorlopig denk ik hem weg.



(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 22/03/19)



Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....