maandag 11 maart 2019

TINE ZIET (158): Blaam


Zaterdag trok ik met enkele leerlingen naar het Flageygebouw in Brussel alwaar ze een workshop in de radiostudio van BRUZZ kregen. Na het harde werk aten we nog een pizza en reisden daarna met de trein terug. Omdat ik in vakantie- maar ook in vermoeidheidsmodus was, vergat ik mijn Railpass in te vullen. Het was pas in Gent dat ik het besefte, toen de conductrice de treincoupé binnenstapte. Ikzelf en één van de leerlingen reageerden eerst nogal laconiek maar ze reageerde streng. Gelukkig kreeg ik geen boete, wat ik misschien wel verdiend had. Ze nam mijn Railpass, omcirkelde dat ik de gegevens voor het instappen moest invullen en zette een groot uitroepteken op de kaart. “Een blaam als verwittiging voor mijn collega’s,” zei ze. “Opdat je het nooit meer zou doen!” Toen ze vertrokken was, lachten leerlingen en ik om die sanctie. Al lachte ik wel wat groenig. Ik voelde me zo’n bedremmeld kind dat voor de hele klas een preek krijgt omdat het een reserveonderbroek vergeten is.

Het is ongelooflijk hoe jong ik me als kersverse veertiger nog kan voelen. Op de vingers getikt worden. Op een fout gewezen worden. Ook al is het terecht: ik zou als het ware zo in mijn moeder terug willen kruipen. Het is betrapt worden met je hand in de snoeppot. Het is gesnapt worden bij het spieken. Het is de deurbel die rinkelt als je nog in pyjama zit. Het is geflitst worden tijdens te snel rijden. Het is wat het is. Ook al besefte ik op het moment niet eens dat ik iets fout deed, ik doe de dingen absoluut niet graag verkeerd. Ik ben zo’n kneuterig vrouwtje dat de regels gewoon op wil volgen, niet alleen om de dingen goed te doen: schuldgevoel voor mij weegt gewoon te veel. Zelfs kleine futiliteiten vallen mij soms ontzettend zwaar.

Gisteren zag ik een moeder haar zoon een pak rammel geven zomaar op straat. Die pak rammel had hij blijkbaar dubbel en dik verdiend omdat hij commentaar had gegeven op haar vraag. Ik heb me er niet mee bemoeid, maar ik bedacht dat er zoveel verschillende gradaties in blamen bestaan. Wie op z’n plek wordt gezet, schaamt zich soms tot onbestaand.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 08/03/19)


Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....