dinsdag 4 december 2018

TINE ZIET (144): Overschot


Een paar weken geleden schreef ik hier over mijn inleefmaand. Daarin was mijn uitgavenlimiet heel erg beperkt. Via een kennis leerde ik ‘togoodtogo’ kennen, een app tegen de honger en tegen de voedselverspilling die je kan downloaden en die je voedselpakketten laat zien van voedingszaken in je dichte omgeving die je voor een prijsje kan ophalen omdat ze niet meer verkocht mogen worden. Helaas kon ik geen gebruik maken van deze app. In de regio Menen zijn er geen zaken aangesloten bij ‘togoodtogo’. In steden als Gent en Kortrijk bloeit dit veel meer. Deze week maakte ik op Facebook kennis met de groep: ‘Zonder honger naar bed Menen Lauwe Rekkem’. Daarin biedt Sarah Verschelde de mogelijkheid om restjes eten gratis aan te bieden of om voedsel op te halen. Ze staat zelfs zelf aan de kookpotten en kookt bijvoorbeeld soep met weggeschonken groenten of ze bakt rijsttaart. Het is een nobel initiatief dat toont dat er nog mensen zijn met een groot hart. De reacties op de pagina zijn hartverwarmend. Veel mensen hebben overschotjes die ze willen delen. En veel mensen zitten wellicht ook verlegen om eten. Door rechtstreeks met Sarah te berichten, blijven ze anoniem.

Zelf betrap ik me almaar minder op overschotjes. Sinds ik een maand heel bewust leefde, blijf ik mijn voorraad in de gaten houden.  Het is vaak fruit dat ik vergeet: dan heb ik teveel soorten in huis gehaald. Of een pot pastasaus of pesto. Eens open blijven die vaak onbeweeglijk in mijn koelkast staan.

Ooit leerde ik een man kennen die een volledige lege koelkast had. Niet omdat hij arm was maar omdat hij nu eenmaal elke dag alles kocht wat hij nodig had. Ik vond dit bizar en had dit nog nooit eerder gezien. Als hij overschotjes had, stopte hij ze in nieuwe plastic potjes in zijn diepvries. Die potjes zelf hergebruikte hij nooit. De inhoud ervan wel. Hij claimde tegen voedselverspilling te zijn, maar gooide die potjes dan wel telkens in de vuilnisbak. “Hygiëne voor alles”, zei hij. Ik heb hem mijn koelkast nooit laten zien. Laat staan mijn collectie potjes. Wat je precies in je koelkast verzamelt, zegt veel over wie je bent. En wat je durft te delen, nog meer. Goed bezig, Sarah!

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 30/11/18)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....