maandag 17 december 2018

TINE ZIET (146): Step


Terwijl ik dit schrijf, word er naarstig boven mij gewerkt. De badkamer waarvan ik vorige week over droomde, krijgt langzaamaan meer vorm.  Op dit eigenste moment wordt er aan een toilet gesleuteld, dus het gaat goed vooruit! Afgelopen week had ik een opstoot van cafeïneverslaving: sloten koffie trokken me door de dagen. Alsook een kappersbezoek, uithuizige maaltijden, dansjes en babbels met vrienden.  Chagrijn is my middle name deze dagen. Mijn huis voelt als oorlogsgebied: pakken stof, weinig privacy, gebonk en heel af en toe gevloek van de werkmannen. Dit in combinatie van een slechte nachtrust en een veel te vroeg moeten opstaan…  Dan te bedenken dat er mensen zijn die maanden, zelfs jaren in verbouwingen zitten. Nee, ik zou niet mogen klagen. En toch doe ik het: want ventileren doet zo’n deugd. Zo af en toe eens zeuren, zorgt ervoor dat ik niet verzuur. Het is een algemene tendens om je verzuchtingen te delen. Al probeer ik er niet teveel mensen mee lastig te vallen. Zo sprak ik erover met iemand uit de buurt, die me doodleuk meedeelde dat ik tenminste geld heb voor een verbouwing en dat ik dus eigenlijk geen reden tot klagen heb.  Als ik naar het nieuws kijk, leer ik dan weer dat ik tenminste een huis heb en geld om eten buitenshuis te kopen. Ik zou empathisch als ik ben alles met een gelukzalige geeuwende glimlach moeten ondergaan. Gelukkig trek ik me er weinig van aan op dit moment. Mijn nukkige zombiemodus zorgt daarvoor. Het is diezelfde modus die ervoor zorgt dat ook ander nieuws gefilterd wordt: Tine in haar eigenste cocon van zelfdramatiek. Er is van alles aan de hand in dit land en daarbuiten: maar ik schrijf over mijn eigen kleine wereld.

Afgelopen weekend stond ik voor het eerst op een folkbal. Dit in een parochiezaal in Halluin. Ik hoorde dat ik teveel gespannen was. Toen ik werd doorgeschoven in een dansje dat de ‘tovercirkel’ heet, gaf een man me in het Frans de tip dat ik moest dansen alsof ik ‘bougeerde op een trottinette’. Mijn Waalse vriendin noemde me vroeger Tinette Trottinette. Toeval heeft me op fijne wijze weer op mijn step gezet.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 14/12/18)


Geen opmerkingen:

Triptiek Moniek: Tweede Paneel

  Begin vorige zomer werd ik 'verkozen' tot nieuwe seizoenscolumnist van Cultuurcentrum De Steiger. In december 2023 verscheen het t...