maandag 26 november 2018

TINE ZIET (143): Kampioen


Zondagochtend stond ik langs de kant van een voetbalveld te supporteren voor mijn neefje. Ik voelde me heel even een personage uit die beroemde Vlaamse TV-serie die almaar herhaald wordt. Het veld zag er hetzelfde uit. Toen ik rondkeek, zag ik toch dat daar weinig typetjes stonden. Nee, er stonden echte moeders en vaders die net als mijn zus en ik uit bed waren gestapt om hun kind aan te moedigen op het grasveld.

Het beeld van scheldende vaders en een trainer die uit zijn training springt van woede, zag ik niet. De trainer (die achteraf de hulptrainer bleek te zijn) bleef geduldig high-fives uitdelen aan zijn spelertjes. Hij moedigde ze vriendelijk aan. Er werd niet gevloekt. Er werden geen kaarten uitgedeeld. Mijn neef werd vaak van het veld gehaald om zich op te warmen en dan weer terug richting doel gestuurd. Hij bleek een topscorer te zijn met heel veel gevoel voor dramatiek. Maar liefst vier doelpunten vertrokken uit zijn voeten! Mijn neefje speelt g-voetbal. Misschien klinkt dat als nep-voetbal voor wie fanatiek voetbal volgt: soepele regels, een wedstrijd die minder lang duurt, geen penalty’s…  Maar wat een spelvreugde! En gaat het in voetbal ook niet daarover?

Onlangs vertelden vriendinnen me dat hun zonen erg ontmoedigd geraken in hun voetbalcarrière omdat de trainers te streng zijn.  Sommige trainers schrikken er blijkbaar niet voor terug om ouders en kinderen publiekelijk terecht te wijzen als ze bijvoorbeeld niet komen supporteren of bijvoorbeeld het weekend met de jeugdbeweging boven een match verkiezen. Op zich is dat wel spijtig: hun zonen zijn wel degelijk enthousiast. Ze houden van voetbal en spelen het graag. Alleen hebben ze geen ambitie om profvoetballer te worden. Mijn neef trouwens ook niet. Hij droom van een kokscarrière waarin hij af en toe gewoon op een balletje mag trappen.

Na de match ging ik mee naar de voetbalkantine. Daar bleek de dagschotel verse soep te zijn. Voetbal is niet altijd wat het lijkt. Ik gaf mijn neef een high-five en feliciteerde hem als kampioen. Hij gloeide trots. En dat is toch wat een fijne hobby hoort te doen?

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 23/11/18)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....