maandag 6 juni 2016

TINE ZIET (18): Water

‘Juf, dit is geen stromen meer, dit is storten,’ zei een leerling deze week toen hij angstig door het klasraam naar buiten keek. De regen plensde in grote bakken op de speelplaats neer. Het gutste. De hemelsluizen stonden wagenwijd open. Het zijn apocalyptische beelden die mij angstvallig voor een zondvloed doen vrezen. In mijn verbeelding stond het water me al aan de lippen. Mijn meubels dreven en ik moest het dak op om mijn sokken niet nat te maken. ‘Rustig maar, je hoeft niet bang te zijn,’ zei ik en ik legde mijn hand even op zijn hoofd. Alsof ik hem daarmee een afdak verschafte. Wist hij veel dat ik in gedachten een lijstje maakte van wat ik absoluut droog wou houden. Toen hij later de klas verliet, was het voor even droog. Maar nog geen kwartier later, zocht ik in mijn fantasie alweer een reddingsboei, om niet in een nieuwe vlaag te verzuipen. Een pluviometer kan de rampscenario’s in mijn hoofd niet meten.

Vorig jaar mocht ik het meemaken: hoe mijn benedenverdieping door een aanhoudende bui onder water liep. Niet dat het tot aan mijn knieën kwam, maar het was indrukwekkend genoeg om heel hard te huilen, te vloeken en mijn angst voor regen te voeden. In dit geval had het vermeden kunnen worden als ik op tijd en stond het afvoerputje buiten had ontstopt, maar hoe machteloos zijn wij niet ten opzichte van iets wat zomaar naar beneden komt? Over zoiets simpels als regen hebben wij geen enkele controle. Wij kunnen de stoten van de wind niet beperken. Natuur heeft geen afstandsbediening of een app om op afstand te controleren. Helaas!

Nu ja, wat we niet hebben kunnen we ook niet verliezen. Wie zou dan ook dat toezicht krijgen op het weerbeheer? Wat als de buren water voor hun vijver willen, maar jij niet? En wat als die beheerder dan opeens gaat staken? Waar gaat het dan naartoe? Zo stroomt, stort mijn imaginaire badkuip, de wereld, weer kwistig vol. Ik zoek wanhopig naar een ark. Wie neemt mij mee?


 (verschenen als column in De Weekbode / De Leie op 03/06/16)


Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....