maandag 13 juni 2016

TINE ZIET (19): Held

Terwijl de voetballen ons om de oren vliegen, kappers zich verkneukelen in het nieuwe kapsel van Fellaini, de weddenschappen aan de toog worden verzilverd, teennagels volgens de nationale driekleur worden gelakt en het bankstel weer naar buiten wordt versleept om met de gehele straat een winnend doelpunt te zien maken met toeters en bellen, haal ik mijn schouders op en zucht. Het spijt me. In dit stukje onthul ik geen strategieën. Ik verklap U niet welke duivel ik boven mijn bed heb hangen. Ik zal heel eerlijk zijn: voetbal doet me bitter weinig. Het doet me eigenlijk bijna geen bal. Dat spijt me.

Natuurlijk zou ik niets liever willen dan dat België kampioen wordt. En ik begrijp maar al te goed, dat als het zover komt, ik dan niet deel ga nemen aan de kampioenenviering. Wie niet supportert tot het einde, verdient ook geen gratis drank. Nee, mocht er een kampioenenviering komen, is dat iets voor wie vlaggen aan het raam heeft hangen, de auto heeft versierd of minstens één wedstrijd met een vrolijke muts met belletjes rondliep.

Begrijp me niet verkeerd: ik hou van de geur van gras, van mannenzweet, van bier en feest. Het is ontzettend fijn om samen achter één ploeg te staan. Het is opzwepend om tussen een bende supporters te zijn. Het is fantastisch om een doelpunt te zien scoren met je eigen ogen ook al ken je al die spelregels eigenlijk niet. Het is bijzonder om nog eens één land te zijn in plaats van te zijn verdeeld.  Maar zo zonder vader met een rood aangelopen gezicht, is daar toch zo weinig aan. Inmiddels is het al de vijfde Vaderdag dat ik hem mis.  Hij kon zo heerlijk opgaan in een moment. Met blinkende ogen. Als een duif na een vlucht thuiskwam, vloog hij als het ware op. Als er een doelpunt werd gescoord, knapte hij soms bijna van puur contentement. Als een wielrenner de finish over spurtte en nét niet won, kon hij zo spontaan en schattig vloeken in zijn zetel. Sport kijken, was als kind en puber, vooral naar mijn vader kijken, want hij was de échte held.


Op dagen van het EK let ik minder op het veld, dan op alle vaders op de bank.

 (verschenen als column in De Weekbode / De Leie op 10/06/16)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....