maandag 23 mei 2016

TINE ZIET (16): Groen

Zoals het hoort, werkt men overal in dit land aan meer groen in het stadsbeeld. Al nam men dat in Antwerpen wel heel erg letterlijk. Zo schilderde men het Teniersplein groen en plaatste er geen bomen of zo, maar wel lelijke gifgroene zitjes. Het zou een ideale aprilgrap zijn, maar het schijnt helemaal echt te zijn. Inwoners vroegen meer groen en kregen meer groen. Helaas niet het soort groen dat ze bedoelden.

Er zijn veel soorten groen. Zelf heb ik bijvoorbeeld geen groene vingers. Planten houden het in mijn huis niet zo lang uit. Als ik ze al in leven hou, beginnen mijn katten aan ze te knagen. Als kind speelde ik altijd in het gras en tussen bomen. Ergens diep in mij moet er toch een tuinier schuilen, dacht ik. Vorig jaar stapte ik met een vriendin naar de Wereldtuin – een mooi stukje insloten groen in Menen -  met de vraag of wij samen een stukje tuin konden bewerken. Dat kon. Ambitieus noemden we ons tuintje ‘De Punica Oase’.  Heerlijk was het om samen te werken. De zaadjes op te zien schieten. Algauw bleek dat je natuurlijk ook moest wieden. Dat zomertijd ook betekent dat je je tuintje water moet geven. Voor mij begon die verantwoordelijkheid door te wegen, zeker als de zomer voorbij was.  Tuin hoorde in mijn hoofd bij zon. Niet bij regen en vriestemperaturen. Ik besloot dan maar om mij terug te trekken uit het project. Mijn vingers waren nog onvoldoende groen.

Begin mei besloot ik dan maar om kleinschaliger het groene in mezelf toe te laten. Ik kocht bloemzaadjes. In een paar plantenbakken stopte ik ze in de grond en begoot ze op tijd en stond met water. Met resultaat! Voor mijn slaapkamerraam lijken het nu nog slablaadjes. Ook al worden ze nooit bloem: het is me gelukt! Ik creëerde mijn eigen groen! Ook op mijn koertje krijg ik meer en meer het gevoel van een mini-tuin. Het is een lichtgroen begin.


Straks rijden er ‘compostdrivers’ door mijn buurt. Op zoek naar wie de Wereldtuin nog vruchtbaarder kan maken. Compost doneren: ik zal het doen. Al was het maar omdat ik hunker naar nog meer en frisser groen.  

 (verschenen als column in De Weekbode / De Leie op 20/05/16)



Geen opmerkingen:

Triptiek Moniek: Tweede Paneel

  Begin vorige zomer werd ik 'verkozen' tot nieuwe seizoenscolumnist van Cultuurcentrum De Steiger. In december 2023 verscheen het t...