maandag 9 mei 2016

TINE ZIET (14): Jeugd

Vrees niet, hier komt geen stukje dat begint met de woorden: ‘De jeugd van tegenwoordig…’ Zo oud ben ik nu ook weer niet. Wel wil ik het even hebben over iets geweldigs, dat er niet meer is in Menen: een jeugdhuis.

Toen ik mezelf nog tot de jeugd mocht rekenen, ging ik niet naar het jeugdhuis in mijn dorp. Dit omdat ik niet tot een vriendenkring behoorde die daar naartoe trok. Eigenlijk vind ik dat nu best spijtig. Het had me veel centen kunnen besparen, meer uitgaanstijd kunnen geven en bovenal: ik zou me als jongere meer verbonden gevoeld hebben met de andere jongeren van mijn dorp. Nu ging ik naar fuiven en cafeetjes in de regio, moest alles per fiets doen - zodat ik vaak meer dan een uur van mijn beperkte uitgaanstijd verloor door onderweg te zijn - en kwam steeds andere mensen tegen, waarbij ik dan weer zo verlegen was, dat ik ze nooit leerde kennen. Meedraaien in een jeugdhuis zou me andere vaardigheden hebben bijgebracht: zo zou ik meer verantwoordelijkheidszin gehad hebben, een sterkere sociale band, minder schroom.

Zaterdag was ik getuige van iets heel bijzonders. Sinds ik hier woon ben ik vertrouwd met het Weekend van Den Overkant. Daar worden allerlei dingen georganiseerd (quiz, voetbalmatch, fuif,…) Dit jaar was er voor het eerst geen weekend. Toch besloot men om traditioneel samen te komen in wat ooit Den Overkant was, nu Café Sportwereld. Het was een fijn weerzien. Mensen van allerlei leeftijden, verschillende generaties, brachten ode aan het jeugdhuis dat hen ooit samenbracht en wellicht altijd zal samenbrengen. Het café blonk onder al die jeugd van toen. En eerlijk: ik voelde me jaloers dat ik er zelf niet bij was zoveel jaar geleden.


Als ik het mag geloven, is er nog weinig interesse van de jeugd om zelf een jeugdhuis te runnen. Jongeren gaan blijkbaar minder uit of spreken af bij elkaar thuis. Men verwijt een jeugdhuis vaak het teveel aan pintjes, maar naast dat zuipen is het bovenal een fijne broedplek voor onbezonnen enthousiasme en engagement. En waar kan men nu als jonge hond terecht?

 (verschenen als column in De Weekbode / De Leie op 06/05/16)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....