zaterdag 26 oktober 2019

TINE ZIET (190): Vuur


Als kind al had ik een fascinatie voor vuur. Ik hield ervan piepkleine papiertjes in brand te steken, te prutsen met warme was en mijn vingers door de vlam van een brandende kaars te halen. Vlammen zijn machtig om naar te kijken. Daarenboven zijn ze ook nog eens lekker warm. Het maakt mij stil en gloeiend. Net als naast de zee voel ik me onbeholpen klein naast een groot vuur. Meer nog dan letterlijk vuur, heb ik een ontzettende boon voor mensen met vuur dat uit alle poriën gutst.

Zondag had ik de kans om heel dicht te zitten voor het vuurritueel op het Leie-eiland. De hevige vlammen onthulden een nieuw kunstwerk van Johan Tahon: een getormenteerde torso. Het moment dat het torso uit de vlammen tevoorschijn kwam, was ronduit magisch te noemen. Dit op de diepe duistere tonen van Amenra. Eerder had de intense stem van Lingua Ignota me al gegrepen.

Het is ronduit memorabel dat een dergelijk event kan plaatsvinden in onze stad. Er zullen natuurlijk klagers zijn, die zijn er altijd. Eerlijk is eerlijk: ik kende Amenra amper. Ik hoorde wel al eens een paar nummers. Maar ik had me nog niet eerder in de unieke sfeer gewenteld. Ook de tentoonstelling ‘Het Gloren’ biedt een mooie inkijk in de gitzwarte ziel van de groep. De dag daarvoor hoorde ik de groep voor het eerst live in de Sint-Franciscuskerk voor een akoestische setting. Het raakte me allemaal erg diep. Ik ben nu nog meer benieuwd naar het vervolg op 20 en 21 december. Want ook dan zullen Amenrafans van heinde en verre onze stad opzoeken voor unieke optredens.

‘Die Kroone’ was er niet gekomen zonder de passie, de volharding en de inzet van Chiel Vandenberghe, directeur van ons cultureel centrum. Door dergelijke organisaties zet hij Menen op een kaart die niet makkelijk valt te evenaren. Zonder afbreuk te willen doen aan zijn voorgangers, zou ik er toch graag voor ijveren dat hij op een dag ook zo’n standbeeld krijgt dat ook door gretige vurige tongen wordt gelikt. Zijn gloed doet ons goed.  

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 25/10/19)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (415): Fratsen

Het is hier de laatste weken een beetje stil geweest. Dit omdat mijn lichaam op de alarmknop ging staan. Rusten werd obligaat. Mijn kat Frie...