maandag 7 oktober 2019

TINE ZIET (187): Deurbel


Vorige week sliep ik na een hele periode van woelige slaap eindelijk nog eens door. Terwijl ik anders gewekt word door geluiden achter mijn muren en de vuilniswagen op dinsdag, schrok ik wakker van mijn deurbel. Het bleek al na 9u te zijn en zoals gewoonlijk als de deurbel in pyjama weerklinkt, bleef ik koppig in bed liggen. Het bleef niet bij één keer. Er werd nog een viertal keer gedrukt, zodat ik mezelf genoodzaakt zag om uit mijn bed te stappen, kleren boven mijn pyjama aan te trekken en naar beneden te gaan met allerlei rampscenario’s in mijn hoofd. Toen ik de deur warrig opende, zag ik niemand staan. Wat ik wel meteen opmerkte, was dat mijn deurbel verdwenen was.

Mijn deurbel is er eentje voor sukkels die niet kunnen klussen. Bij veel alleenstaande vrouwen een succes. Een plug-in zoals dat heet. Aan je gevel hang je met stevige dubbelzijdige plakband een deurbel met batterij die in verbinding staat met een bakje in het stopcontact. Geen boormachines, draadjes of andere apparatuur komt eraan te pas. Die dingen zijn niet goedkoop. Omdat ik deurbellen vaak opdringerig vind klinken, had ik een jazzy riedeltje ingesteld waar ik instavrolijk van werd. En nu was die dus zomaar weg!

Zouden er dan echt deurbeldieven bestaan? Mensen die aan de voordeur van mensen gaan staan, bellen en denken: “Met dit geluidje zou ik ook wel eens willen wakker worden?”, vervolgens de deurbel lospeuteren, in de jaszak steken en fluitend naar een volgend slachtoffer gaan? Of was ik het slachtoffer geworden van een luie belletje-trekker die het idee dat ik voor niets de deur moest openen om de schuddebuiken vond en dat nu vanaf op veilige afstand - zonder weg te moeten lopen – kon bereiken?

Mijn vertrouwen in de mensheid kreeg op dat moment alweer een chagrijnig deukje en ik miste op slag mijn vrolijke welluidende bel. Lezers zijn bij deze gewaarschuwd: check op tijd en stond eens de fixatie van je vaak verwaarloosde makker. En aan wie de bel vond: gebruik ze maar wel!

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 04/10/19)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....