maandag 21 oktober 2019

TINE ZIET (189): Buiten


Hoewel de herfst duidelijk in het land is, probeer ik me met alle macht naar buiten te krijgen. Opladen noem ik het. Herfst opsnuiven. Het scheelt dat ik nu een kleurrijke paraplu heb, een goede wind- en regenjas en een stevig paar wandelschoenen. Al heb ik die natuurlijk niet altijd bij me. Zondag lieten mijn gezelschap en ik ons verrassen door een felle regenbui in Wervik. Zo eentje waar geen enkele paraplu tegen opgewassen is. We hadden er een wandeling op De Balokken en een fijn bezoek aan het Tabaksmuseum opzitten en we stapten na een bezoekje aan ‘In Den Grooten Moriaen’ in de gutsende regen naar buiten. We lieten het niet aan ons hart komen en bestelden dan nog maar een drankje.

Het is een valkuil waar we veel te vaak met z’n allen in trappen. Als het miezert, miezeren we mee. Als het stormt, razen onze gedachten ook vliegensvlug rondjes in ons hoofd. Pas als de zon schijnt, stralen we. Het gaat vanzelf. Moeiteloos. Waarom is zingen en dansen in de regen een opgave? In de douche doen velen het spontaan. Omdat kleren eenmaal ze nat zijn, opeens niet zo aangenaam meer aanvoelen. Dat het ook heel erg lang duurt voordat ze weer droog zijn. Omdat we ziek worden van regen maar niet van een warme douche. Omdat het leven geen film is.

Ook dit weekend is er weinig reden om binnen te blijven. Wie na dit weekend durft te beweren dat er niets te beleven valt in Menen, mag gerust eens naar de oogarts gaan met mijn groeten. Echt waar! Er is zondag jaarmarkt met hondenzegening. We kunnen weer bij lokale kunstenaars gaan gluren tijdens ‘Buren bij Kunstenaars’, vanaf vrijdag zijn er kunstwerken van o.a. Berlinde De Bruyckere en Michaël Borremans te spotten in de tentoonstelling ‘’Het Gloren’ en daarnaast zal Menen dit volle weekend overspoeld worden door Amenra-fans uit het hele land die met volle overgave in het programma van CC De Steiger zullen duiken. En dan vergeet ik misschien zelfs nog wat dingen.
En dat het regent? Foert!

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 18/10/19)

Geen opmerkingen:

Triptiek Moniek: Tweede Paneel

  Begin vorige zomer werd ik 'verkozen' tot nieuwe seizoenscolumnist van Cultuurcentrum De Steiger. In december 2023 verscheen het t...