dinsdag 1 oktober 2019

TINE ZIET (186): Shoppingschaamte


Ik beken: ik koop veel online. Alhoewel dat dat ongetwijfeld wel meevalt, sta ik dikwijls aan te schuiven in het postkantoor om te zeggen: “Het is voor een pakje.” in plaats van postzegels te vragen. Bijna altijd betreft het kledij. Als ik dan naar huis wandel met mijn doosje of mijn zakje, passeer ik dan winkels waar ik eigenlijk misschien ook iets had kunnen kopen als de schepper me niet van mijn postuur had voorzien. Ik weet het: er zijn winkels waar mijn vormen geen hindernis vormen aan het pashokje.

Ik herinner me nog goed dat ik voor het eerst een winkel voor ‘grote maten’ binnenstapte. Het was enkele dagen nadat mijn vader was overleden en ik dringend en onverwacht op zoek moest naar nieuwe begrafeniskledij. Ik leefde die dagen onder een stolp en had absoluut geen zin om een zestal winkels binnen te stappen om te horen dat ze mijn maat daar niet hadden. Dus ik stapte met mijn zus resoluut de enige winkel in het shoppingcentrum binnen waar ik zonder blozen mijn kledingmaat kon verklappen. Helaas voor mij hadden ze in wintertijd vooral felroze tunieken en fleurige asymmetrische jurken. Toch was er één zwarte linnen broek die door de beugel kon. Gelukkig. Hoewel linnen niet echt mijn ding is en te zomers om in te rouwen.

Ik geloof dat ik daarna de onlineknop heb gezocht. Het is buitengewoon vernederend om in vrolijke aanlokkelijke winkels almaar het deksel op de neus te krijgen. Ik ben altijd het buitenbeentje. Dat is trouwens ook één van de redenen waarom ik nooit vrolijk met vriendinnen ga shoppen.  Ik zoek liever in stilte en in mijn eentje. Zonder schaamrood. Ik kan mijn lichaam altijd goed inschatten en doe zelden een miskoop.

Aangezien goed diëten traag werkt en sporten vermoeiend is, vraag ik me af of ik zelfstandigen moet steunen door langs de plastische chirurg te gaan. Want eigenlijk wil ik het wel hoor: lokaal kopen in plaats van online. Wie opent er een boetiek in mijn buurt waar ik zorgeloos in mijn blootje kan staan? 

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen in extra gratis Shoppingeditie)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (415): Fratsen

Het is hier de laatste weken een beetje stil geweest. Dit omdat mijn lichaam op de alarmknop ging staan. Rusten werd obligaat. Mijn kat Frie...