maandag 23 april 2018

TINE ZIET (114): Beelden


Wie dit jaar naar Provinciaal Domein De Palingbeek in Ieper gaat, komt er oog in oog te staan met de indrukwekkende installatie ComingWorldRememberMe. 600 000 beeldjes herdenken er 600 000 levens die sneuvelden tijdens de eerste wereldoorlog. Het is een prachtig beeld in het landschap. Wat het extra bijzonder maakt, is dat heel wat mensen de handen in elkaar sloegen. Niet alleen om de beeldjes te maken. Ook om ze te plaatsen. Zo weet ik dat mijn moeder samen met haar Samanavrienden een beeldje maakte en dat leerlingen hielpen om al die beeldjes een plek te geven op het domein. Ik kan dergelijke samenwerkingen wel smaken. Een eerbetoon wordt mooier als het collectief wordt gedragen. Maar het zou natuurlijk zonde zijn, mocht je enkel naar het domein rijden om het kunstwerk te spotten. De Palingbeek is een fantastische omgeving om uit te waaien en je omver te laten blazen door Moeder Natuur.  Zo zag er ik een jongentje dartel door het bos lopen. Hij aarzelde heel even en sprong even later met groot gemak over de beek. Andere kinderen zag ik in bomen klimmen en twee jongetjes kwamen met hun oma controleren of hun zelfgemaakte boot kon varen. Een dochter navigeerde haar vader door een drassig grasveld. Een opa voetbalde vrolijk met zijn kleinkinderen mee. Die beelden uit het heden had ik toch ook niet willen missen. Ze verstillen de drukte en laden me op.

Er vallen me gewoon meer dingen op als ik me op twee benen beweeg. Daarom ben ik zo blij met het fijne wandelweer. Het enige wat me nog altijd niet goed wil lukken, is wandelen in gezelschap. Mijn stappen zijn meestal kleiner en trager dan die van mijn metgezellen. Ik sta voor andere beelden stil. Voor korte afstanden is dat niet zo erg. Ik pas me wel aan. Of de ander. Maar als het over langere wandelingen gaat, durven mijn voeten wel eens te protesteren. Op maandag 23 april wordt er een kroegentocht georganiseerd langs een honderdtal verdwenen cafés in Rekkem.  Het verleden dat werd ingehaald door heden. Hoewel het onderwerp me zeker boeit, ga ik niet mee. In gedachten poets ik mijn wandelschoenen wel op en stap vrolijk mee.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 20/04/18)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (415): Fratsen

Het is hier de laatste weken een beetje stil geweest. Dit omdat mijn lichaam op de alarmknop ging staan. Rusten werd obligaat. Mijn kat Frie...