maandag 26 februari 2018

TINE ZIET (106): Sport


Deze titel zal ongetwijfeld veel lezers in hun vuistje doen gniffelen. Lezers die me kennen toch. Want wat heb ik in hemelsnaam voor zinnigs te vertellen over sport? Sport is voor mij al de Citadel van Namen beklimmen op twee benen. Puffend.  Dat er momenteel Olympische Winterspelen zijn, gaat bijvoorbeeld geheel aan mij voorbij. Dat de karavaan van Vlaamse wielrenners vanaf dit weekend weer door ons land rijdt: ik heb geen enkel idee. Sport. Wat moet ik ermee? Nu ja, ik heb een mooi excuus. Twee zelfs. Ik heb geen televisie en ook geen man die me aan die feiten herinnert. Maar eerlijk waar: als ik een fragment uit een of andere finale in PyeongChang op scherm zie passeren, ben ik wel geneigd tot kijken. En als ik met een fanatieke metgezel aan de kant van de weg zou staan om Greg Van Avermaet aan te moedigen, zou ik natuurlijk uit volle borst meebrullen. Al zou die metgezel wel eventjes Van Avermaet moeten aanwijzen, want na Boonen is er geen enkele wielrenner meer die ik me voor de geest kan halen. Ik word almaar meer een sportbarbaar.

Ik geef het toe: ik schaam me diep. Want sport is niet niets. Het raakt en het gaat door merg en been. Al hou ik vaak meer van de gezichten dan van de resultaten. Huilende mannen bij een overwinning, hoe mooi is dat niet? Nijdige blikken. Gezichten in spanning op de tribune. Ontgoocheling bij een eindstreep. Pijn bij een smerige val. De concentratie voor de finish. Sport is naast dat toonmoment van prestatie toch ook het toppunt van expressie?  En wat sport misschien nog mooier maakt, is het samentroepen. Het en masse roepen. Mijn neefje luisterde gisteren bijvoorbeeld om de zoveel tijd naar de voetbaluitslagen op de radio. Hij ging ze telkens blij gaan meedelen aan zijn vader. Ook al zat zijn favoriete ploeg er niet echt bij. Het is een passie, die ik niet deel, maar soms toch wat benijd. Niets is mooier dan de liefde. Voor een mens, voor een kunst of voor een hobby. Het heet niet voor niets liefhebberij. Wie graag ziet, of het nu een rollende bal is, zwetende mannenkuiten zijn  of heerlijke salto’s op skilatten in de lucht, maakt mij onnoemelijk blij!



(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 23/02/18)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....