dinsdag 6 juni 2017

TINE ZIET (69): Regelmaat

Dit zijn weken waarin onregelmaat de orde van de dingen in de war gooit. Een maandag die als zondag voelt, zorgt er bijvoorbeeld voor dat de dinsdag als een maandag ervaren wordt. Twee keer weekend maakt meer moe, laat drank rijkelijker vloeien, doet ons belangrijke afspraken vergeten.  Toch hou ik er van. Het houdt me scherp en schakelt mijn automatische piloot uit.  

Met tropische temperaturen heb ik het lastiger. Ik word daar zo moe van. Zelfs een tikje chagrijniger. Het maakt me opeens begeerlijk voor muggen, spinnen en andere insecten. De andere seizoenen kijken ze de andere kant uit, maar opeens ben ik hun lekker hapje. Was ik maar misselijkmakend, dan zou ik deze dagen en nachten zonder jeuk kunnen doorstaan.

Wat ben ik blij dat ik geen student ben die nu moet resumeren en instuderen. Wat ben je met dubbele weekends en zwetende hersenpan als je op je schema elke dag studeren moet? Ik zet mijn spreekwoordelijke hoed voor hen af. Graag verstop ik wat koelte tussen mijn woorden en de wetenschap dat dat blokken niet iets dat louter van de tijd van tegenwoordig is. Vaders en moeders. Ooms en tantes. Buurvrouwen en buurmannen. Ook zij hadden ooit dat blok aan hun been rond deze periode.  Ook al voelt het nu alsof jullie die last alleen moeten dragen. Geef niet op! Ooit genieten jullie ook van de zonnigste feestdagen!

Ook voor wie deze tijd vast en water en voedsel pas na zonsondergang mag smaken: hou moed! Straks keert de regelmaat terug in de dagen. Er zal koelte zijn en zoveel uren om gewoon weer diep en lang te slapen.

Gelukkig is er nog genoeg om bij te stralen. Wie er nood aan heeft, kan klein geluk in het park, aan zee, op het terras of gewoon in de tuin gaan halen! 

(verschenen als column in de De Weekbode / De Leie op 02/06/17)

Geen opmerkingen:

Triptiek Moniek: Tweede Paneel

  Begin vorige zomer werd ik 'verkozen' tot nieuwe seizoenscolumnist van Cultuurcentrum De Steiger. In december 2023 verscheen het t...