dinsdag 12 mei 2020

TINE ZIET (218): Prik


Wellicht heb ik het hier al vaker verkondigd: ik zou vaker moeten fietsen. Niet alleen is het goed voor de conditie en de spieren. Het is daarenboven heerlijk voor ogen die de laatste tijd teveel aan één of ander scherm gekluisterd zijn. Zo ontdekte ik na jaren lesgeven in Moorsele opeens allerlei leuke weggetjes en prachtige vergezichten naast de vertrouwde grote weg die ik altijd neem. Ik had de adressen van een twintigtal leerlingen op een kaart gemarkeerd, een route uitgedacht en die  in mijn gps gestoken. Nu was die gps natuurlijk ook weer een schermpje natuurlijk, maar ik keek toch vooral naar weilanden, versbewerkte aarde, mooie groene stukken grond, paarden, koeien, schapen,… Ik kreeg zelfs even het gezelschap van een haan die oorspronkelijk lak had aan de afstandsregel maar uiteindelijk toch wegstoof bij de aanblik van mijn stalen ros.

Een van de spannendste momenten in mijn rit was ongetwijfeld de achtervolging. Op één van die smalle weggetjes, reed er een tractor achter mij. Ik ben dat niet gewend. Eigenlijk had ik gewoon even aan de kant moeten stilstaan, maar ik bleef halsstarrig voor dat  hoge vervoersmiddel rijden en besefte niet dat ik de traagste weggebruiker was op dat moment.

Nu het leven voorzichtig op gang komt na weken van ophokplicht, is het weer even wennen om niet enkel met onszelf te zijn. De cocon die we weken om ons heen gekweekt hebben, ontpopt zich beetje bij beetje tot meer licht. In mijn geval is er nog niet zoveel verschil. Maar het is een begin: weer rekening houden met ander verkeer.  Buiten is er minder sprake van een bubbel.

Het spannendste in mijn rit was dit: er reed opeens een vrouw met hondenwagentje voor me uit. Ze fietste alsof het vakantie was. Misschien was het ook vakantie voor haar. Het wagentje slingerde vervaarlijk van links naar rechts. De keffer zelf zag er geen graten in. Hij keek me met zijn tong uit zijn bekje kwispelend aan alsof hij in een attractie van een hondenpretpark zat. Ik slingerde achter zijn baasje aan met schrik en dacht: “Gevoel van veiligheid zal nog lang worden doorprikt.”

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 08/05/20)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....