dinsdag 28 april 2020

TINE ZIET (216): Jeugdigheid


Vandaag wil ik een lans breken voor jeugdigheid. Daarmee bedoel ik niet de jeugdpuistjes en het eerste puberzweet. Ik bedoel het lekker onbezonnen zijn.  Energetisch. Onbevangen naar dingen durven kijken. Je hoeft daar niet eens letterlijk jong voor te zijn.  Zo denk ik bijvoorbeeld aan het aanstekelijk enthousiasme waarmee een bekende inwoner van de Rijselstraat deze dagen zijn eigen huis en camper pimpt om moed te geven aan iedereen die passeert.  

Ook denk ik aan de passie die zelfstandigen aan de dag brengen om opeens hun producten op een andere manier aan de man te brengen dan ze gewoon zijn. Picknickpakketten voor eigen tuin, dessertboxen, bloemstukken aan huis, geschenkmanden, koffiebonen met de fiets geleverd…  Leerkrachten die ineens voor hun camera moeten zitten om hun leerlingen te leren hoe ze in hout kunnen zagen en die daar ook in slagen.  Het valt niet allemaal op te sommen.  Het zijn jeugdigheid en lef die broodnodig zijn om niet met een pruillip weg te zakken.


Natuurlijk vind je dat ook bij jongeren. Ook al missen ze hun vriendjes, hun vriendinnen, hun BFF’s en hun stiekeme crushes. Zo zag ik vandaag een filmpje van een leerling die als burgemeester zijn verzonnen stad voorstelde. Het decor was zijn tuin. Zijn hele dorp was gemaakt met tuingerief en het lokale monster was zijn kip. Je kon zo zien dat hij in het echte leven verzot is op die kip, maar voor de gelegenheid noemde hij haar een verschrikkelijk gevaarlijk monster en plaatste haar zogenaamd met geweld – maar o zo liefdevol - in haar hok. Sommige kinderen engageren zich enthousiast om wekelijks voor een woonzorgcentrum muziek te gaan spelen. Er zijn pubers die zorgen voor boodschappen van bejaarden. Studenten die aanbieden om te babysitten.


Het is enorm hartverwarmend dat het er is en altijd zal zijn. Hoe de omstandigheden ook zijn. Die jeugdigheid van tegenwoordig  maakt het hier best  fijner!

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 24/04/20)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (415): Fratsen

Het is hier de laatste weken een beetje stil geweest. Dit omdat mijn lichaam op de alarmknop ging staan. Rusten werd obligaat. Mijn kat Frie...