maandag 30 december 2019

TINE ZIET (199): Uitbuikperiode


Als dit stukje verschijnt, zitten velen van jullie wellicht in de zogenaamde ‘uitbuikperiode’: de periode tussen alle feestdissen in. Het is de periode om schaamteloos in pyjama voor de televisie te hangen of om je in alweer een andere lossere outfit te wurmen voor één of andere receptie. We hebben ons via De Warmste Week van onze meest vrijgevige kant laten zien en nu is het tijd voor onszelf, vrienden en familie. Als kind bracht ik die dagen met mijn gezin door. Samen met mijn vader naar het circus kijken op televisie. Of naar een zoveelste herinnering van een jeugdfilm. Gezelschapspelletjes spelen met z’n allen. Restjes opeten. In een zetel moeten zitten die te krap is voor al die kinderbillen. Met buikpijn naar tante en nonkel rijden en misselijk thuiskomen omdat ik niet van de chips en andere rommel kon afblijven. Als je ouder wordt en geen gezin hebt, zijn die dagen misschien minder familiaal. Je ziet wel nog familie, maar minder intens. Toch blijft die ‘uitbuikperiode’ even gevaarlijk. Altijd wel ergens een feestje en natuurlijk is gebleken dat vrienden minstens even gul zijn met drankjes en hapjes als familieleden en dat zetels na al die jaren nog krapper worden. Of zijn het de billen?

Het is ook in die befaamde periode dat we voornemens bedenken. We gaan met z’n allen op de denkbeeldige of letterlijke weegschaal staan en maken de balans op. Er zullen weer gretig fitnessabonnementen en stappentellers aangeschaft worden. Na een teveel aan alcohol zal weer gezworen worden: “Een maand geen druppel meer!” We zullen het jaar 2019 een titel geven, dichtplakken en op zolder zetten en vol spanning een nieuwe doos plooien voor dat bijzondere jaar 2020. Of het effectief bijzonder zal worden, is nog raadselachtig. Maar ik wens het jullie toe. Omdat het leuker is om met verlangen naar iets uit te kijken. Zeker met een uitpuilende buik. En in een lege doos kan nog van alles passen. Maak er wat moois van! Omdat het kan.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 27/12/19)



Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....