dinsdag 17 december 2019

TINE ZIET (197): Krak


Elk jaar kiezen de lezers van de Krant van West-Vlaanderen hun KRAKS. Het gaat om mensen die hun gemeente extra doen schitteren. Ze doen dat vaak door middel van een groot hart. Het is een mooi initiatief, want elke gemeente heeft dergelijke mensen nodig. Zonder gezichten die een stad of een dorp belangeloos doen blinken, is het vaak een doffe bedoening.

Ik herinner me dat ik voor het eerst het woord ‘krak’ hoorde in de context van een compliment. Ik fronste toen mijn wenkbrauwen en kon in de verste verte niet geloven dat het wel degelijk om een loftuiting ging. Een ‘krak’ in het ijs is gevaarlijk en een ‘krak’ op een stoel is al helemaal pijnlijk. Ik begreep niet dat men niet ‘krok’ zei, want een ‘croque’ was indertijd iets voor op feestjes en klonk dus stukken complimenteuzer. Een kinderbrein maakt naïeve sprongen.

Nu is het een woord geworden dat ik te weinig gebruik. Het is zo moeilijk om te zeggen dat iemand eruit springt. Nog lastiger is het te benoemen waarin iemand uitblinkt. Zo gebeurt het wel eens dat ik moet jureren in andere academies. Tegenwoordig worden daar nog heel weinig punten gegeven. Men is ‘geslaagd’ of ‘niet geslaagd’. Een uitgebreide feedback is dan natuurlijk wel belangrijk. Maar één academie maakte er tot nu toe een erezaak van om elke leerling die afstudeert een zin toe te kennen, die dan wordt voorgelezen bij de proclamatie. Daarin moet de jury precies verwoorden waarin die ene leerling uitblonk. “Michiel blonk uit in durf!” “Cindy blonk uit in elegantie achter het klavier.” Bij sommige leerlingen is het heel moeilijk iets te vinden als je die slechts een twaalftal minuten aan het werk zag. Maar de achterliggende bedoeling is natuurlijk om alle afgestudeerden mee te geven dat ze allemaal in iets krak zijn na zoveel jaren. Op zich is dat natuurlijk wel een fijn idee. Het legt meer de nadruk op de goede kwaliteiten dan op werkpunten.

Misschien is het een oefening die we zelf vaker mogen maken: waarin blinken jouw familieleden en vrienden uit? En misschien nog belangrijker: “In welke tak ben je zelf een krak?”

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 13/12/19)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (418): Madeliefjes

  Op eerste dag dat ik de lente voelde, bezocht ik met mijn moeder mijn vader. Nu ze niet meer met de fiets rijdt, geraakt ze er zelf niet m...