maandag 22 januari 2018

TINE ZIET (101): Gevogelte

Op zaterdagochtend werk ik in Menen. Sinds enkele weken heb ik de gewoonte om te voet te gaan werken die dag. Daarvoor deed ik dat op de fiets. Het ritueel van dat wandelen maakt me wakkerder. Ik geniet van dit vroegemorgenmoment. Ook al ben ik helemaal geen vroege vogel. De stad wordt op zaterdagmorgen door een mooie rust bedekt. Meestal is het 8u15 als ik bij het Vander Merschplein ben. De stilte bevangt me steeds. Tot op het moment dat er een zwerm kauwen door het zwerk klieft. Ze klieven natuurlijk niet echt, ze vliegen. Maar het geluid dat ze maken, doet me denken aan pikhouwelen in de lucht. Zeker met mijn lijf dat nog liever in eendendons zou liggen.  Daarnaast hoor ik ook kraaien en andere vogels. Af en toe het rolluik van een wakkere bewoner. Mijn voetstappen en het geklepper van mijn tas. Veel meer hoor ik op die schrale winterochtenden niet.

Zaterdag viel het me op dat hoe meer ik mijn werk naderde, de geur van een ander soort gevogelte mij vergezelde: de geur van gebraden kippetjes op de markt. Het was me eigenlijk nog niet eerder opgevallen. Nu zat de wind goed of mijn reukorgaan had misschien een topdag. In mijn gedachten zag ik evenveel kippenkonten als ik al vogels had gezien, draaiend aan het spit. Zelf koop ik nooit spitkip. Al doet de geur natuurlijk watertanden. Ook op een doordeweekse ochtendwandeling naar het werk en kan ik me niet voorstellen dat ik het op dit tijdstip zou kunnen naar binnenspelen.

Terwijl ik in die marktlucht de academie naderde, bedacht ik dat ik nooit eerder had stilgestaan bij het aantal veren in een ochtend. Men heeft het altijd over goud maar op zaterdag vliegen als het ware toch heel veel pluimen in mijn mond. Het eerste lesuur kwam trouwens geen kip opdagen. Dat maakte van mij een chagrijnige en nukkige barbarie. Gelukkig kwamen daarna de andere leerlingen de klas wel binnengefladderd. De een al wat kwetterender dan de ander. Wat ervoor zorgt dat zo’n vroege werkdag altijd weer voorbijvliegt.


(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 19/01/18)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....