maandag 11 december 2017

TINE ZIET (95): Zonder klagen

Er zijn tegenwoordig al heel veel speciale dagen. Zo is november traditioneel de maand waarin sommige mannen hun snor laten staan en zich daarvoor laten sponsoren voor het goede doel. Er is Tournée Minerale waarin je jezelf verplicht geen alcohol te drinken. Er zijn dagen zonder vlees en momenteel ben ik  - echt waar! - aangemeld voor ‘Dagen zonder Klagen'.

Het is natuurlijk ludiek, maar ik zou het iedereen van harte kunnen aanbevelen om eens enkele dagen niet te klagen. Want er wordt nogal wat af gezeurd! Het is toch iets wat me meer en meer opvalt. Ook bij mezelf. Hoe meer we hebben, hoe meer we morren. We mogen het niet vergeten: jammeren kost ook energie. Zaniken over mopperen ook. Dus laat ik er niet te veel woorden aan vuil maken.

Nu ja, zoveel woorden passen er niet in deze rubriek. Dat is misschien wel een geluk. Zijn er redenen tot zeuren? Ja! Stapels! Maar minstens evenveel redenen van niet. Zo vond ik afgelopen week zomaar spontaan een zakje vol lekkernijen van de Sint aan mijn deurklink. Ik zag een prachtig huiskamerconcert met Chantal Acda omgeven door leuke mensen. Er was thundersnow, het geluid van spelende kinderen op het trottoir, een supermaan, lekkere soep, een zachte nieuwe trui, een spinnende kat en veel slappe lach in de lessen. En bovenal: de geur van echte mandarijntjes! Er waren grappige onwennige danspasjes, mooie plannen, veel kaarsjes, bemoedigende woorden en enthousiaste leerlingen verkleed als Pietjes. Al het positieve valt ineens veel meer op.

Een interessante oefening waaruit ik zoveel leer en die mijn wereld een stukje minder zuur zal maken. Ik probeer het vol te houden. Wie doet met me mee?

(verschenen als column in de De Weekbode / De Leie op 08/12/17)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (415): Fratsen

Het is hier de laatste weken een beetje stil geweest. Dit omdat mijn lichaam op de alarmknop ging staan. Rusten werd obligaat. Mijn kat Frie...