maandag 18 december 2017

TINE ZIET (96): Ereburger

Zaterdag mochten wij met Les Figurettes optreden tijdens de kerstmarkt in Lauwe. Daar kregen we de kans om te proeven van een stukje Wieltjestaart dat over was van de viering van de huldiging van Johan Tahon als ereburger van stad Menen. Het was een heerlijk stukje. Niet alleen omdat de taart ook echt smaakte, maar ook omdat het toch wel bijzonder mooi is dat de beeldend kunstenaar tot het rijtje van ereburgers werd toegevoegd. Hij bracht hiervoor zelfs mijn lievelingsschrijver Peter Verhelst mee. Wat ik natuurlijk extra kan appreciëren. Ook schonk hij een prachtige beeldengroep aan het stadsmuseum.

Momenteel werkt hij samen met Till Lindemann, de zanger van Rammstein die ook dichter is. Eind januari is het resultaat van hun samenwerking te zien in Maastricht. Vorig jaar nog was hij curator van het kunsttraject Menin Road/Ypernstrasse. Maar werken van hem zijn overal te zien.  Zijn sculpturen torenen vaak hoog boven de bodem uit. Ze blinken uit in een soort ruwe eenvoud. Dat mag ik misschien niet zeggen, ik ben geen kunstkenner, maar je hoeft geen kunstkenner te zijn om te beseffen dat de kunst van Tahon er iets toe doet. Dat hij op die manier ook zijn roots uitdraagt.

Wat ik als leerkracht van SAMW Menen heel erg graag hoor, is hoe dankbaar hij is voor zijn opleiding in de academie. Dat er een gepassioneerde leraar was die hem vormde en kneedde. Dat hij daarna zijn eigen weg opging, een weg die de wereld almaar meer stukjes Tahon laat zien. Dat een academie dus een begin kan zijn van een ereburgerschap en kunst de reden tot het ontvangen van een sleutel van een stad.

(verschenen als column in de De Weekbode / De Leie op 15/12/17)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....