dinsdag 24 januari 2017

TINE ZIET (50): Koud

Deze dagen doen we er goed aan om dicht bij elkaar te kruipen. De temperaturen swingen niet meteen de pan uit. We laten ons vangen aan onverwachte ijsplekken op de stoep. We moeten vroeger opstaan om onze auto rijklaar te maken. Leerlingen zitten opeens met pluchen pantoffels in de klas en wie verkleumde tenen heeft wordt niet meer opgewarmd. Ziektemeldingen stromen binnen. We wonen niet in Siberië, maar het voelt opeens toch een beetje alsof het wel zo is. Ik beken: ikzelf heb het deze dagen moeilijk om op te staan. Ik zal daar niet de enige in zijn. Mijn verwarmd donzen burchtje moeten verlaten, doe ik liever niet.  Ik mis zo ontzettend zonnestralen bij het ontwaken. Maar dat witte laagje op de bomen is zo mooi. Daken bedekt met rijm, fijn! IJspegeltjes. Het kraken onder voeten. Het me opwarmen aan hete soep. Dampende thee meer dan ooit weten te appreciëren.

In een van mijn lievelingsboeken ‘Tongkat’ van Peter Verhelst beschrijft de auteur in de eerste pagina’s een kou die zo onmenselijk is, dat zelfs de klokken bevriezen en bijgevolg de tijd stilstaat. Dat de hersenen een ijsklompje worden. Mensen worden in dit boek ijzige standbeelden. Zo erg is het bij ons natuurlijk niet. Tenzij je geen verwarming in je huis hebt. Of misschien zelfs geen huis hebt. We durven het soms vergeten. Daarom kunnen we het niet genoeg lezen: niet iedereen heeft een dak boven zijn of haar hoofd. Sommige mensen zijn op de vlucht of op de dool.

Laat ons nog wat dichter bij elkaar zitten. Laat ons ons induffelen. Laat ons ons insmeren met walvisvet desnoods. Maar koude hoeft voor de meesten van ons geen reden tot klagen te zijn. Tenzij verwarmingstoestellen het opeens niet doen en je werk- of woonplek niet wordt opgewarmd. Of omdat je weken moet revalideren omdat je door gladheid zo hard viel.  Of omdat je auto zo hard schrok van de koude dat je de bocht uit vliegt. Enzovoort. Maar gewoon een boodschap doen met koude neus, het is geen drama, heus! Kom, Tine, verplicht jezelf nu toch naar buiten! Een standbeeld word jij voorlopig niet.


(verschenen als column in de De Weekbode / De Leie op 20/01/17)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....