maandag 16 september 2024

TINE ZIET (438): Buurman Rudy

Eén van de redenen waarom ik er tegenop zag om buiten te komen tijdens de Wieltjesfeesten was ongetwijfeld het idee dat ik overal kandidaten van komende verkiezingen zou aantreffen. Het is voor het eerst dat ik zoveel bekende namen op de verschillende lijsten zie staan en dit bij verschillende partijen. Natuurlijk krijgen ze allemaal mijn steun voor het feit dat ze hun nek nog willen uitsteken en aan een stand op de braderie willen staan om passanten te woord te staan, maar slechts kandidaten van één partij kunnen effectief mijn stem krijgen. Zo werkt het systeem.

Bij gemeenteraadsverkiezingen wordt opvallend op personen gestemd en minder op partijen. Dat is compleet te begrijpen. Als we de mensen ‘kennen’, weten we ook meer wat ze waard zijn. Daarenboven is het lastiger hen in de ogen te kijken als je weet dat ze geen stem van je zullen ontvangen. Momenteel loopt er een mediacampagne die oproept om niet zomaar op je buurman Rudy te stemmen zonder te weten voor welke partij en bijgevolg ook welk partijstandpunten hij staat. Want buurman Rudy kan als het ware een gezellige loebas zijn als hij enkele biertjes op heeft, maar wie weet wil zijn partij wel iets wat je meer ergernis zal geven dan zijn kraaiende haan en zijn verwilderde buxus samen. Dat wordt dan heel erg gezellig barbecueën deze zomer! Extra pittige kruiden op het rooster gegarandeerd!

 Laten we de tijd tussen nu en dan alvast tot de ‘bestudeer-grondig-de partij-periode’ omdopen. Ook voor wie van plan is, niet te gaan stemmen. Wie zijn kat stuurt, heeft achteraf geen recht op klagen.

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op  12/09/24)

 

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (438): Buurman Rudy

Eén van de redenen waarom ik er tegenop zag om buiten te komen tijdens de Wieltjesfeesten was ongetwijfeld het idee dat ik overal kandidaten...