maandag 9 september 2024

TINE ZIET (437): Stiltevrij

Eén van de spannendste ochtenden van het jaar is ongetwijfeld de eerste schooldag. Ook kinderloos. Het feit dat ik die ochtend altijd stil naar de geluiden in de straat lig te luisteren, heeft niets te maken met het feit dat mijn vakantie ook aan een eind gekomen is. Het gaat om het optrekken van rolluiken, het eerste geroezemoes op het trottoir, een aanzwellende geluidsbal van ouder- en kinderstemmen die zachtjes begint te rollen. Het is niet eens sadistisch bedoeld: maar ik hou echt van die bal die op die eerste schooldag weer het veld wordt ingegooid. De opluchting van moeders en vaders dat die twee maanden zijn afgelopen is ook opmerkelijk te horen.

Mijn eerste kopje thee van het kersverse schooljaar dronk ik op mijn terras met mijn kat Frieda naast mij. Aangezien er niet ver van mijn huis een speelplaats is, was de rust van afgelopen weken verdwenen. Joelende en blije kinderen. Daarnaast ook krijsende en  schreiende exemplaren. Frieda keek wat chagrijnig. Gerustgesteld na het eerste belsignaal schoof ze weer wat dichterbij.

Dat signaal is eigenlijk gewoon het ultieme teken dat alles weer z’n gewone gangetje zal gaan. En eerlijk: dat is goed. Zo bleven enkele mama’s plakken voor mijn raam. Twee maanden aan informatie opslaan, is lang. De kurk mocht er eindelijk uit.  Niet dat ik ze afgeluisterd heb of getimed – waarom zou ik?   maar toen de bel van de speeltijd ging, kletsen ze nog bij. Bijna bood ik hen een tasje dampende koffie met een schoteltjes koekjes aan. Eindelijk stiltevrij!

(verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op  05/09/24)


Geen opmerkingen:

TINE ZIET (438): Buurman Rudy

Eén van de redenen waarom ik er tegenop zag om buiten te komen tijdens de Wieltjesfeesten was ongetwijfeld het idee dat ik overal kandidaten...