maandag 9 oktober 2023

TINE ZIET (392): Dierendag

Afgelopen weekend kon je in Bois De Boulogne in een zomerse setting een kiekje laten maken met je huisdier. Zelf kreeg ik poes Frieda met geen stokken in haar poezenmand. Ze gaat ook helemaal niet graag op de foto. Dus ik hoefde zelf niet eens moeite te doen. Of er veel dieren met hun baasjes zijn opgedaagd, weet ik op het moment van dit schrijven niet. Het valt me alleen erg op dat men huisdieren meer en meer meeneemt buitenshuis. Dus ik kan me voorstellen dat er toch wel verschillende soorten dieren zijn langsgekomen.

Zo is er een man in onze stad die graag zijn reptiel meeneemt naar evenementen. Mensen wandelen vaker met meer dan één hond rond. Van leerlingen hoor ik dat ze met een leiband gaan wandelen in en uit hun tuin met hun konijn of cavia. Dieren hebben het hier maar goed, bedenk ik soms. Oorspronkelijk was het idee van huisdieren dat ze je gezelschap hielden, je huis bewaakten of je van voeding of wol voorzagen. In de loop van de jaren maken ze veel meer deel uit van een gezin. 

Vorige week stond nog in de krant dat VZW Dierengeluk om allerlei redenen de deuren sluit. Het koppel dat achter de VZW staat, vangt al jaren katten en fretten op in hun eigen huis en ondersteunde via lidgelden baasjes van andere dieren die het niet zo makkelijk hadden. Ik vind dat buitengewoon straf dat je er doelbewust voor kiest om niet alleen van je eigen huisdier te houden.

Zelf hou ik dat geef ik grif toe meer van mensen dan van dieren maar mijn Frieda krijgt niet alleen op Werelddierendag wat extra lekkers op het bord.

 (verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op  06/10/23)    

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (421): Onbezonnen

Nu het weer beter met me gaat, durf ik weer onbezonnen te springen in de dingen. Zo besloot ik afgelopen zondag om met de trein naar Schieda...