maandag 9 november 2020

TINE ZIET (244): Spam

Tot mijn schaamte moet ik bekennen de laatste tijd meer en meer online te shoppen.  Ook lokaal. Maar vaak gaat het om spullen die ik niet bij mijn lokale handelaars kan vinden (écht waar). Natuurlijk gaat het ook vaak om gemak. Er is deze dagen ook iets als ‘troostshoppen’. Ah, zielig vanuit je zetel of zelfs vanop het toilet iets bestellen wat je misschien eigenlijk niet nodig hebt zonder ervoor moeite te moeten doen. Het lucht op mijn vrolijke deurbel te horen. Ik ben er helemaal niet trots op. Dan vind je opeens de sympathieke pakjesbezorger enkele dagen na elkaar voor je voordeur. Schrijven dat de enthousiaste pakketbezorger met grappig accent inmiddels tot mijn bubbel behoort, zou overduidelijk overdreven zijn. Soit jullie snappen het plaatje ook zo wel. Wat me nu opvalt, is dat ik door mijn eigen grote schuld, dan ook veel spamberichten krijg daarover. Dat ik op den duur dus niet meer weet of ik een link naar een pakketje ook effectief moet opvolgen of niet. Laat het me zo zeggen: ik moet heel ad rem blijven om de juiste track-en-trace-codes door het bos te blijven zien.

 Hetzelfde geldt ook voor andere zwakheden. Zo had ik een moment van eenzaamheid weer een account op datingsite aangemaakt en opeens lijkt mijn computer me allerlei signalen te willen geven dat een heleboel mannen mij willen ontmoeten als ik maar op een simpele link klink om me daar ook aan te melden. Nu laat het me duidelijk stellen: mannen of vrouwen waar je je voor moet aanmelden, zijn niet aantrekkelijk en niet op liefde uit. Eerder gissen ze naar een failliet of een hartaderbreuk.

 Alsof deze crisis nog niet hard genoeg is nu, bestaat er dus tuig dat er op uit is om ons helemaal klein te krijgen. Die schoften komen niet samen op stiekeme feestjes en nemen je waar je het meest kwetsbaar bent. Je zwakheden bewaken voor spam, scam en oplichterij is bijgevolg een dagtaak in ophoktijden. Bescherming in de winkel en op straat: alles goed en wel. Maar bescherm je ook bij de pinken je eigen scherm?

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 06/11/20)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....