maandag 2 november 2020

TINE ZIET (243): Gemis

We zouden het haast vergeten tussen alle maatregelen en nieuwsflitsen door: dit weekend is het Allerheiligen. Trouwe lezers weten dat ik een zwak heb voor deze traditie. Ik hou eraan om stil te staan bij gestorven bekenden en ze te herdenken met mooie, warme of grappige herinneringen. Herdenken hoeft niet per se aan een grafzerk of een kruisje te gebeuren. Daar ben ik me heel erg van bewust. Het kan ook bij een foto of een  ander souvenir. Of gewoon aan tafel met een kopje koffie en een koekje. Verhalen vertellen over de personen die gemist worden, is ook iets waar troost kan uit gehaald worden. De mooie bloemenzee op een begraafplaats maakt dat herinneringen ophalen precies wat minder droevig in mijn ervaring. Een ingetogen concert of een poëtische voordracht tussen de zerken nog meer.

Het is een van de redenen waarom ik Reveil een warm hart toedraag. Reveil roept al enkele jaren op tot een warmere rouwcultuur. Op meer dan honderd begraafplaatsen wordt er van 17u tot 17u45 een kleine hommage aan de doden georganiseerd. . Zondag is er voor het eerst een editie op het kerkhof van Lauwe. Een ideaal moment om samen gemis te delen. 

Dit jaar worden niet alleen de doden gemist. Mijn moeder moet bijvoorbeeld de traditie missen om iedereen nog eens aan tafel te hebben. Zelf zal ik net als veel anderen misschien de bloemenzee moeten missen naargelang de uitslag van een test. Anderen zullen thuis blijven uit voorzorg. Bel elkaar op. Schrijf eens een kaartje. Praat. Laat ons toch alsjeblieft niet zwijgen over wie er niet meer is. 

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 30/10/20)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....