maandag 24 februari 2020

TINE ZIET (207): Hip en hedendaags


Zaterdag stond mijn werk voor een dag in de belangstelling. Dit met de Dag van de Academies. In onze school stond bijna alles in teken van STE(A)M. Het zei me eerst weinig, dat thema. Waarom zou een academie die woord hoog in het vaandel draagt uitpakken met Engelse termen als Science, Technology, Engineering, Art en Mathematics? Nu ja, we hebben het ook massaal over appen, swipen, downloaden en finetunen.

In mijn lessen stond ik in een paar klassen (ik heb er meer dan twintig) stil bij het thema. Dit verspreid over enkele leeftijdscategorieën. Tieners bleken al veel meer te weten over het thema dan ikzelf. Zelfs kinderen uit de lagere school waren al heel erg up to date. De oudste leerlingen (+25) stonden dan weer meer weigerachtig tegenover het thema. Ik bedacht dat ik ondanks mijn jeugdig voorkomen helemaal niet meer zo hip en hedendaags ben. Misschien ben ik het zelfs nooit geweest. Maar bovenal bedacht ik dat we in een tijd leven waarin zo snel geëvolueerd wordt, dat ik prille veertiger midden in de jeugd van tegenwoordig niet meer mee kan.

Nu heb ik dat natuurlijk zelf in de hand: ik ben altijd dat type mens geweest dat liever een vulpen in de hand nam. Ik hou van letters stempelen, typmachines en ouderwetse brieven. Nu jongleren jongeren met multimedia en gadgets alsof ze ermee geboren werden, verwekt zelfs! Gisteren zag ik het nog bij mijn moeder: hoe al mijn neefjes en nichtjes naast elkaar op de bank zaten te gamen en selfies maakten.  Er was door al die vooruitgang niet iets meer van samen. Nu ja, ik lieg: één nichtje zat bij ons aan tafel. Haar gsm zat in haar jaszak. Ze vroeg om ‘Vier op een Rij’ te spelen. Uitzonderingen zullen er altijd zijn, bedacht ik een beetje opgelucht. Maar wat ik ‘uitzondering’ noemde, bleek gewoon een lege batterij te zijn.

Elk stukje modernisering heeft ongetwijfeld voordelen. Daar twijfel ik niet aan. Vooruitgang is een reden tot bestaan. Het lijkt me alleen fantastisch om af en toe meer bij een rewindtoets stil te staan.

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op 21/02/20)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....