maandag 20 januari 2020

TINE ZIET (202): Oud & Nieuw


Sinds vorige week vrijdag wandel ik met een andere pas. Echt waar. Geen blessure of nieuwe schoenen. Ik heb daarentegen wel een hippe gloednieuwe stappenteller, een zogenaamde activity tracker, maar ook dit beïnvloedt jammer genoeg nog niet de manier waarop ik loop. Dit geheel terzijde. Nee, sinds deze rubriek nu ook tot in mijn stad van afkomst wordt verspreid, voel ik me op een of andere manier wat meer benepen. Voor de nieuwe krant, voelde ik me veilig omdat ik de twee steden in mijn leven perfect kon scheiden. Alleen mijn moeder had het privilege om deze rubriek ook op papier te lezen. Wekelijks bezorgde ik haar mijn exemplaar, terwijl ik tijdens het nuttigen van een aperitiefje haar versie van KW las. Een fijn ritueel dat ik nu voortaan zal moeten missen. Andere kennissen en vrienden konden mij natuurlijk lezen via mijn weblog, maar nu is er op de een of andere manier het besef dat het toch opeens veel zwaarder weegt om mijn hersenspinsels hier te delen. Er is Menen. Er is Waregem. Er is een wereld van verschil.

Natuurlijk overdrijf ik. Zo kent men mij trouwens in allebei de steden. De nieuwe krant is prachtig en ik vind wel weer een andere reden tot aperitieven. Het voelt alleen alsof ik nu wekelijks op date ga met mijn ex en mijn nieuw lief of zo. Het zal na verloop van tijd ook wel weer wennen. Want hoe ongemakkelijk zo’n date eerst wat voelt: er is vanzelfsprekend veel dat oud en nieuw verbindt. Een paard en een wiel: beiden brengen iets van A naar B. Maar er zijn ook heel veel verschillen. Ik beloof er verder niet te zwaar aan te tillen en te blijven schrijven hoe ik gebekt ben. Ik kan niets anders.

Wat betreft dat glaasje bij mijn moeder? Daar weet ik wel wat op: de volgende keer is ze doodgewoon jarig. En de weken daarop weer een week langer hier op aarde. En als we toch nog een extra reden zoeken: we klinken op Kortrijk, Menen en Waregem samen!

(verschenen als column in KW Kortrijk-Menen  op 17/01/20)


Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....