maandag 13 maart 2017

TINE ZIET (57): Vrouw

Wellicht vertel ik jullie geen wereldschokkend feit als ik zeg dat ik een vrouw ben. Al is dat heel langzaam gegroeid. Ik ben het eigenlijk nog maar pas. Het is nog maar sinds ik in Menen woon bijvoorbeeld dat ik gezichtscrème ben gaan uitsmeren op mijn gelaat. Het is ook nog heel recent dat ik me leerde schminken. Natuurlijk zit je vrouw-zijn niet in tubes en potjes, het gaat meer om het gevoel. Opeens voelde ik me geen meisje meer. Ook al word je als meisje geboren, vrouw word je stap voor stap. Zo gaat dat wellicht ook voor mannen. Anders is dat er nog geen Internationale Mannendag bestaat.

Op 8 maart was er Internationale Vrouwendag. Hebben vrouwen die dag überhaupt nog nodig? Volmondig zeg ik: “Ja!” Ook al ben ik stukken minder feministisch geworden dan mijn 17-jarige ik. Toen kwam ik op het idee om een zeer lijvig eindwerk te maken over de positie van de vrouw na de tweede wereldoorlog. Dat heeft me nog gespeten. Alhoewel. Met hand en tand heb ik het verdedigd aan mijn seksistische geschiedenisleerkracht. Ik liep in die tijd met een Indiaanse pet achterwaarts op mijn hoofd en weigerde pertinent om rokjes te dragen om de leerkracht Nederlands te behagen. Als wraak omdat de geschiedenisleraar in zijn ogen zoveel onzin had moeten lezen, moest ik ook als enige mijn bijdrages kennen voor het examen. Ik slaagde.

Dat er nog altijd ongelijkheid is, is een feit. Al valt dat misschien minder op in mijn wereld nu. Soms vervloek ik mijn soort en zou me het liefst verstoppen achter een weelderige baard maar in mijn hart heb ik mij toch als meisje bewaard.


(verschenen als column in de De Weekbode / De Leie op 10/03/17)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....