maandag 3 oktober 2016

TINE ZIET (34): Plaag

De eerste keer dat ik een kaartje tussen mijn ruitenwisser vond met daarop de mededeling: ‘Wij zijn geïnteresseerd in uw wagen!’ voelde ik me uitverkoren. Ik dacht: ‘Wat heb ik me daar toch een mooie vierwieler!’ Ik voelde me bijzonder tot ik bemerkte dat elke auto in mijn straat zo’n geplastificeerd kaartje gekregen had.

In mijn straat staan klaarblijkelijk veel interessante bolides. Er worden deze dagen weer kwistig met van die schreeuwerige kaartjes gestrooid. Kaartjes tussen ramen, tussen ruitenwissers maar vooral op straat. Mooier nog: ze blijven daar liggen. De firma die geïnteresseerd is in onze wagens, is overduidelijk niet geïnteresseerd in onze stoeptegels. Vorig jaar heb ik eens 23 dezelfde kaartjes in mijn eigen straat opgeraapt. Ik wou ze naar het bedrijf terugsturen want die kaartjes lijken mij nogal duur en ze waren nog volledig herbruikbaar. Er kwam geen reactie op mijn mailtje. Nochtans had ik gereageerd op het mailadres dat op het kaartje zelf stond. Wellicht begrijpen ze enkel ‘autoots'.

Blijkbaar is de strooiformule toch succesvol. Waarom zou men anders blijven investeren in die kaartjesverspreiders? De actie zou volgens mij beter resultaat hebben, mocht men echt ook effectief auto’s selecteren. Ik zou me bijvoorbeeld stukken unieker voelen als ik er eentje vind, maar mijn buren niet. Meer nog: stel je voor dat ik de enige in de hele straat ben met zo’n kaartje, ik zou er misschien wel eens serieus over gaan nadenken mijn auto te koop aan te bieden. Nu gooi ik de kaartjes bij alle anderen op een hoopje en zie de actie als een plaag in plaats van een uitgelezen kans.

Hoe roei je zo’n epidemie uit? Boetes opleggen? Uiteindelijk staan er toch contactgegevens op. Er moet dus toch te achterhalen zijn wie verantwoordelijk voor het strooigoed is. Is het aan de bewoners om die kaartjes op te rapen? Misschien. Maar laat de verantwoordelijken zich ook maar eens bukken. Dat zal ze leren niet zo selectief te zijn! Of laat ze als straf, dezelfde route bewandelen maar andere kaartjes bezorgen waarop staat: ‘U bent unieker dan uw wagen. Fijne dag gewenst!’ 

(verschenen als column in de De Weekbode / De Leie op 30/09/16)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (415): Fratsen

Het is hier de laatste weken een beetje stil geweest. Dit omdat mijn lichaam op de alarmknop ging staan. Rusten werd obligaat. Mijn kat Frie...