dinsdag 19 april 2016

TINE ZIET (11): Trots

Ruim vijf jaar geleden kwam ik in Menen wonen. Dat heeft me eigenlijk nog geen dag gespeten. Het viel me op hoeveel negatieve commentaar van familie en vrienden ik hoorde over het feit dat ik voor deze grensgemeente koos. ‘Wat valt daar nu te beleven?’ Het leek alsof ik in hun ogen voor één of ander spookdorp had gekozen. Inmiddels weten zij ook wel dat ik hier thuishoor. Sommigen van hen komen hier stiekem ook wel eens thuis als ze bijvoorbeeld Gent zat zijn.

Wat me opvalt, is dat veel inwoners van deze stad hetzelfde denken als wat mijn vooringenomen vrienden eerst dachten: ‘Wat valt hier nu te beleven?’ en dat is toch te vreemd voor woorden. Er is toch een gigantisch aanbod aan activiteiten?  Een brede waaier zoals dat heet.  Vooreerst zijn er de vaste waarden: Grensrock, Breughelfeesten, Wieltjesfeesten, Kerstmarkt Lauwe, Carnaval,… Er zijn de versere initiatieven zoals Salto, Reckebilck, Grensloop,… Voor elk wat wils. Het aanbod van het cultureel centrum is enorm. Er zijn sportwedstrijden,  tentoonstellingen, allerlei wandelingen, lezingen, openlucht-evenementen, rommelmarkten,… Ik zou gerust een hele column kunnen vullen met alles wat ik nog niet vernoemd heb. Kortom: wie echt iets wil doen, komt écht wel aan zijn trekken.

We mogen als Menenaar best wel eens trots zijn. Fier op het aanbod dat ons wordt aangereikt. Als wij onze stad niet omarmen, wie zal het dan doen? Nog trotser mogen we zijn als er mensen met enthousiasme zijn die het aandurven om Menen nog meer te kietelen met nieuwe initiatieven. We moeten hen aanmoedigen met spandoeken: ‘Goed bezig!’ Méér nog: wij, Menenaren moeten hun evenementen steunen in plaats van te ontmoedigen met de woorden: ‘Zou je dat wel doen?’ ‘Wie zal daar nu op af komen?’ Zij durven het aan om ook eens buiten de lijntjes te kleuren. Zij wagen het in een diepte springen die nog niet werd voorzien van een lift.  Zij broeden op plannen. Zij zijn niet bang.

Geen grotere promotor dan trots. Geen betere reclame dan een opgestoken duim.  Positiviteit doet een stad stralen. En alle inwoners daarbij. 

(verschenen als column in De Weekbode / De Leie op 15/04/16)


Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....