maandag 21 maart 2016

TINE ZIET (7): Pleinen

’s Nachts mag het dan nog verraderlijk koud zijn, de lente laat zich overduidelijk voelen. Hoewel de slaapsokken nog naast het bed liggen, kriebelen de tenen overdag al om een glimpje zon te zien. Het voorjaar is die periode van het jaar waarop wij het pleinen weer aanvatten. Pleinen is heerlijk. Het betekent in het geval van de vrienden in Menen: afzakken naar het plein achter de deur. Met kinderen, speelgoed, drankbekers en drankjes erbij en terwijl de kinderen spelen, kletsen. Meespelen kan natuurlijk ook.

Vorig weekend was voor mij de eerste keer dit jaar. Ik had mijn winterjas nog aan. Maar het voelde zalig op het bankje. Niet alleen kreeg ik mijn broodnodige dosis vitamine D binnen, ook was het uitermate aanstekelijk om alle kinderen te zien spelen. De andere bankjes waren goed gevuld. Om mijn heen allemaal verschillende soorten inwoners van deze stad. Ook viervoeters. Hoe verschillend we ook zijn: het plein brengt ons samen in zijn openheid. Open is wat een plein hoort te zijn.

Natuurlijk zorgt dat allemaal voor het nodige lawaai in de omgeving van het plein. Kinderen die spelen en mensen die kletsen durven wel eens een decibelmeter in beweging zetten. Piepende schommel, vette schaterlach, gejuich bij een overwinning. Misschien stoort dat sommige inwoners in de nabijheid van het plein. Misschien leven zij het liefst gesloten in volkomen stilte en is dat plein voor hen alleen een plek om naar te kijken. Maar ik durf toe te geven dat ik het geluid van het plein op zondagnamiddag bijvoorbeeld graag naar binnen haal. Ik zet dan het raam open, zodat mijn huisje zich met pleingeluiden vult.  In sommige zomernachten hou ik het daarentegen liever dicht.

Waar ik me wél ontzettend aan erger is dit: de overvolle vuilnisbakken en gedumpte zakken met afval. In geen tijd puilen de bakken uit. Dit terwijl mensen die pleinen gewoon hun afval meenemen naar huis en bewoners rond het plein voor vuilniszakken betalen. Een plein mag dan wel een open, onbebouwde plek  zijn, voor sluikstorters zou een plein gesloten moeten zijn.

(verschenen als column in De Weekbode / De Leie op 18/03/16)



Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....