maandag 7 maart 2016

TINE ZIET (5): Complimentje

Afgelopen dinsdag was het Complimentendag. Een dag waarop we aangemoedigd worden om eens een complimentje te geven aan onze collega’s, onze vrienden en aan wie bij ons aan tafel zit, …  Bij mij durft dan wel eens de vraag te rijzen: Hebben wij behoefte aan deze dag en waarom dan wel?
Ik hoefde niet lang te piekeren. Volgens mij is er wel degelijk nood aan zo’n dag. Blijkbaar leven we in zulke flitsende tijden, dat we al te vaak vergeten een blijk van waardering te formuleren.  Criticasters zullen natuurlijk opperen dat het eigenlijk elke dag Complimentendag zou moeten zijn of dat een overdaad aan schouderklopjes iemand van pluche maakt of van porselein. Toch ben ik ervan overtuigd dat loftuitingen mensen groeien doet.

Niet beseffend waar ik aan begon, nam ik de proef op de som. Op Facebook stelde ik me kandidaat om die dag iedereen die nood had aan een compliment een mooie pluim te geven. Er werd massaal gereageerd. Ik mocht heel wat lieve woorden uitdelen. Dat bleek eigenlijk niet moeilijk te zijn. Geen ‘handleiding tot het steken van een veer op een spreekwoordelijke hoed’ vandoen.

Blijkbaar is het een zeldzaamheid geworden om eens iemand een dikke duim te geven op een duidelijke manier. Zo zwart op wit. Zelf ben ik er niet zo goed in als het spontaan en mondeling moet gebeuren. Zo gaf ik dinsdag mijn moeder een compliment per telefoon, maar ze had het vast niet eens door.  Als andere mensen mij een compliment geven, reageerde ik vroeger heel onwennig: ‘Vind je?’ ‘Echt?’ Alsof ik extra bevestiging nodig had. Sinds enkele jaren reageer ik al wat minder onhandig. ‘Dank je!’ zeg ik dan. Heel soms zeg ik: ‘Ik weet het!’ Met het risico dat men mij arrogant kan vinden.

Tot slot wil ik jullie best verklappen dat ik zelf soms ook naar complimenten vis in vlagen van onzekerheid. Zo verklapte ik afgelopen week de redacteur van deze krant dat ik toch reacties op dit schrijven mis. Ze vertelde me niet te panikeren. Dat waardering soms gewoon een lach van herkenning aan de kassa is. Ook best mooi. Niet?

(verschenen als column in De Weekbode / De Leie op 04/03/16)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....