maandag 22 februari 2016

TINE ZIET (3): Confettitijd

Blikjes, kauwgum, hondenpoep, één enkele paarse onderbroek, een verzopen kater, een CD, een volle luier, sigarettenpeuken,… Het zijn slechts een aantal dingen die ik afgelopen vier jaar verzameld heb tijdens het opruimen van mijn trottoir. (Echt waar!)  Daarnaast vind ik regelmatig spuugsporen, maar die laat ik onberoerd. Ook al grom ik inmiddels hardop bij weer een verse lading kaartjes van autohandelaars, niets is zo hardnekkig als wat vanaf zondag weer in de voegen van de straatstenen in de centrumstraten kleeft: een overdosis confetti.

Natuurlijk begrijp ik het plezier dat de confettigooier ervaart bij het uitwerpen van een grote hoop papieren vlokjes. Vergelijkbaar met het gooien van een sneeuwbal. Zelf gooi ik ook graag met van alles. Wat de confettigooier soms vergeet, is dat die kleine stukjes lastig op te ruimen zijn, dat die feestelijke snippertjes overal irritant tussen kruipen. Dat ze zool per zool met je mee blijven reizen. Dat je bijgevolg na Pasen nog steeds confetti in je ondergoed kan vinden. Dat er onder het bed maandenlang restjes surrogaatsneeuw verborgen liggen. Kortom: dat carnaval, in dit geval, niet een feestje van één dag is, maar aansleept tot de haren van je bezem versleten zijn.

Feesten is leuk. Daar heb ik niets over te klagen. Wat het fijne aan feesten is, dat vieren een zaak van ‘samen’ is. Mensen hangen opeens als serpentines aan elkaar. Ze vormen één glimmende dronken slinger van vertier. Kunnen we in deze tijden nog vrolijk zijn? Ja, we kunnen dat! Maar ’s ochtends klinkt al het gemor, na de doortocht van de Groene Ridders (niet dat zij geen goed werk leveren maar confetti blijft koppig als onkruid terugkeren): het geschuur van borstelharen op de stoep.  Gevloek van wie elke dag veegt, terwijl buren dat niet doen. Gedaan met ‘samen’. Opruimen dat moet dan maar alleen.


Was confetti maar als sneeuw: niet zo glad, maar smeltbaar.  Kon het maar oplossen met een regenbui. Nu zorgt het even voor plezier. Maar straks weer voor een verzuurde buurt. Oh, confettitijd! Geweldig! Joepie!


(verschenen als column in De Weekbode / De Leie op 19/02/16)



Geen opmerkingen:

TINE ZIET (419): Geduld

Lentezon doet goed. Als ze er is tenminste. Vorige week liet ik zelfs even mijn blote benen uit. Al was dat natuurlijk veel te optimistisch....