maandag 10 juni 2024

TINE ZIET (426): Clown

Zondagochtend zwaaide ik af als seizoenscolumniste van CC De Steiger. Ik deed dat vol overgave met mijn band DRIFT voor het terras van ’t Schippershof in een jurk die voor me gemaakt werd met affiches van afgelopen voorstellingen. Daarna zwaaide ik ook letterlijk het publiek uit, want het vertrok voor een fietstochtje langs de Leie alwaar ze werden getrakteerd met proevertjes uit het komende programma. Omdat we nog een optreden hadden net na de middag, kon ik niet mee fietsen.

Ik dronk samen met mijn muzikant nog een koffietje alvorens te vertrekken. Inmiddels had ik een gewone jurk aangetrokken. Er kwam een vrouw langs met een kindje. Ze vroeg ons meer over het optreden wat zonet was geweest. Ze hadden het vanuit een raam ergens gadegeslagen. De vrouw herkende me als ‘de clown’ en vertelde het kind dat ‘de mevrouw die de clown speelde, dorst had en een pintje dronk’. Ik fronste. Ik mag dan wel vreemd uitgedost zijn geweest en een beetje gemaquilleerd: een clown was ik niet. De koffie zat ook gewoon in een koffietas. Ik denk dat ik in mijn hele leven nooit eerder een clown werd genoemd. En ik vroeg me af, waarom ze die sticker op mij had gekleefd.

Tot ik achteraf een foto van het optreden zag die uit de verte was genomen. Van op een afstand leek mijn rode muts op een pruik, mijn outfit clownesk en mijn schoenen te wit. Dat ze de kleine jongen wijsmaakte dat ik bier dronk, begreep ik niet. Misschien was dat de enige verklaring geweest die ze aan mijn bulderende aanwezigheid op zondagochtend kon geven.


 (verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op  07/06/24)


Foto: M. Photography

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (438): Buurman Rudy

Eén van de redenen waarom ik er tegenop zag om buiten te komen tijdens de Wieltjesfeesten was ongetwijfeld het idee dat ik overal kandidaten...