maandag 20 mei 2024

TINE ZIET (423): Moeder

Gisteren betrapte ik me op een traantje op mijn  terras. Mensen die me kennen, weten dat dit een heftige periode is in het leven van een academiejuf. Traditionele toonmomententijd. Al moet ik bekennen dat ik deze periode best relaxed ben in vergelijking met andere jaren. Sommigen zeggen dat dat door de leeftijd komt. Ik ben toch in de veronderstelling dat mijn osteopaat er voor iets tussen zit.

Het meest emotionele aan die periode is het feit dat leerlingen afstuderen. Zo heb ik er nu een die ik al negen jaar heb begeleid in al zijn rare fratsen. Hij was altijd al een eigenzinnige leerling. Toen hij acht jaar was, was zijn held Kabouter Wesley. Nu hij afstudeert, ben ik blij dat hij bovenal zichzelf is gebleven. Gisteren na de repetitie stonden we nog wat te kletsen en opeens zei hij 'out of the blue' dat hij nog niet eerder had beseft dat hij mij 9 jaar in zijn leven elke week gezien heeft en dat ik dus een beetje zijn tweede mama ben. Wellicht had hij dit samen met zijn ouders bedacht maar het raakte me meer dan ik liet uitschijnen omdat het de eerste keer is dat een leerling dat echt zo benoemde in mijn gezicht. En omdat het zo vlak na moederdag kwam, wie weet.

De dag daarvoor had ik een vriendin op het feest van haar dochter een fijne moederdag gewenst. Zij zei in een opwelling: “Jij ook!” en schrok zichtbaar van wat ze tegen mij had gezegd. Ze voegde er verontschuldigend aan toe: “Maar jij bemoedert zo veel…” Ik gaf haar gelijk. Het was pas de avond later op mijn terras dat ik het besefte dat zelfs de gênante stukjes in mijn leven samenvallen.

 (verscheen als column in KW Kortrijk-Menen-Waregem op  17/05/24)

Geen opmerkingen:

TINE ZIET (438): Buurman Rudy

Eén van de redenen waarom ik er tegenop zag om buiten te komen tijdens de Wieltjesfeesten was ongetwijfeld het idee dat ik overal kandidaten...